In Australië beginnen steeds meer melkveehouders hun eigen melkfabriek. Op die manier verkorten ze de keten en kunnen ze hun eigen 'merkmelk' rechtstreeks afzetten via markten, buurtwinkels en andere onafhankelijke retailers. Het uitschakelen van de grote zuivelverwerkers maakt de melkveehouders minder kwetsbaar voor de lage wereldmelkprijzen. Op AFN het voorbeeld van Gippsland Jersey, een start-up die inmiddels zijn eigen melk pasteuriseert en bottelt. Onder het motto 'zorg dat de melkveeboer een 'faire' prijs voor zijn melk krijgt' is de melk bij lokale verkooppunten te koop. Met een online crowdfunding campagne wil Gippsland Jersey verder uitbreiden.
Lees ook
- 29 Albert Heijn ook ‘Beter voor’ varkenshouders en groente- en fruittelers 19 jan 2021
-
14
+Deltaplan Dierenbescherming mikt op minder dieren en ‘waarderende omnivoren’ - over 30 jaar 14 mei 2020
- 29 Schouten op binnenlandse handelsmissie voor streekproducten 2 aug 2019
- 0 Streekboeren verkopen 90.000 pukkelpompoenen voor 1,50 per stuk 30 okt 2017
-
14
+Melkproductie moet vooral in ontwikkelingslanden verduurzamen 21 okt 2016
-
170
+Het verschil tussen een boer en een autoverkoper 24 jan 2016
- 0 Boerensuper opent deuren - in Deurne 10 mei 2015
- 15 Euronext ziet handel in afschaffing melkquota 1 apr 2015
- 13 Wetenschappers maken een ‘ik-zit-vol’ supplement 11 dec 2014
- 0 Nog maar 37 zuivelbedrijven mogen naar Rusland exporteren 16 jan 2014