Vorige week maakte het beursgenoteerde afslankconcern Weight Watchers een kwartaalverlies van $11 miljoen bekend. Dat had negatieve gevolgen voor de koers van het aandeel, dat juist weer overeind gekrabbeld was dankzij goed nieuws over de effectiviteit van zijn diabetespreventieprogramma.

In een amusant opiniestuk in The Guardian heeft David Ferguson een even eenvoudige als pijnlijke verklaring voor het Weight Watchers-gejojo.

Weight Watchers staat al jaren bekend als een afslankprogramma dat - blijvend - werkt. Maar porties afwegen, calorieën tellen en 'geen troep eten' is nu eenmaal veel saaier en heel veel meer werk dan een 'tovenaarstruuk'.

Ferguson: "Want iedereen weet dat zo'n truuk de manier is om af te vallen in Amerika. Je geeft (veel) geld uit. Je koopt spullen. Je neemt veel foto's van jezelf. Je wijst heel normale voedingsmiddelen af als giftig en kijkt neer op mensen die ze nog steeds wel eten. Je zeurt tegen zoveel mensen als maar willen luisteren hoe gecompliceerd je leven geworden is nu dat je alleen nog maar rauw eet.
En 6 of 10 weken later, als plan X niet uitpakt zoals je wenst, stap je over op weer een nieuwe afvalhype. Je mijdt alle peulvruchten behalve biologische oranje linzen uit de Himalaya en overgiet alles wat je eet met biologische perzikpitolie of je doet iets stompzinnigs en weerzinwekkends als boter in je koffie. Je gaat vasten op de dagen met de letter 'r' en eet de andere dagen alleen nog maar bananen met water op kamertemperatuur."


Tegen zoveel tovernarij kan zelfs Oprah Winfrey, sinds oktober vorig jaar grootaandeelhouder en boegbeeld van Weight Watchers, niet op.
The Guardian - Why is America turning away from Weight Watchers? Because it's hard work | David Ferguson
Reageer
  • Deel
Druk af