De alcoholbranche, de overheid én gezondheidsprofessionals zijn niet blij met het nieuwe RTL-programma ‘Oh Oh Daar Gaan We Weer’ en roepen de zender op het programma van de buis te halen. Volgens hen staat het programma haaks op de strijd tegen overmatig alcoholgebruik. In het programma, een vervolg op het populaire ‘Oh Oh Cherso’, gaan 8 Haagse jongeren op ‘feestvakantie’ naar Mallorca. Onder andere biermerk Grolsch dreigt al te stoppen met adverteren bij RTL als de zender het programma niet van de buis haalt. RTL geeft aan te wachten op de brief die Stichting Verantwoord Alcoholgebruik hen zou hebben gestuurd.
AD - Oh oh alcoholbranche is boos op RTL
Lees ook
- 1 Varkensvoer uit bier 31 mrt 2020
-
4
+NVWA-afdeling Keuren in zwaar weer door eisen Kamer 2 mei 2019
-
2
+AH biedt populaire sauzen met en zonder suiker, Grolsch doet dat met Radler 2 mrt 2018
- 0 Nieuw bewijs invloed alcoholreclames op tieners 8 sep 2016
- 0 Japans drankconcern Asahi wil Grolsch en Peroni 10 jan 2016
- 0 Alcoholconsumptie daalt, maar stijgt bij hoger opgeleiden, minder slimme mannen en jeugd 12 mei 2015
-
55
+Mam, waarom verkoopt de dokter snoep? 2 feb 2015
- 0 Grolsch gaat gezondheidswaarschuwingen op bier zetten 24 dec 2013
- 0 Grolsch, Gulpener, Bavaria: groenste bieren van NL 21 nov 2013
- 0 Alcoholbranche wijst ‘zuipprogramma’s’ af 31 jul 2013
RTL gaat het tv-programma na de klacht van STIVA aanpassen, schrijft Metro.
RTL laat weten hun maatschappelijke rol serieus te nemen. Door de discussie na de eerste aflevering beoordeelde RTL de overige afleveringen opnieuw. Met een paar kleine aanpassingen vertrouwt RTL erop dat het uitzenden van de deze afleveringen verantwoord is en het uitgesproken karakter van het programma bewaard blijft.
STIVA-directeur Peter de Wolf is blij dat RTL verantwoordelijkheid neemt.
Alcoholinstituut STAP en het Trimbos-instituut zijn ook niet blij met het programma, schrijft nu.nl.
Ninette van Hasselt, programmamanager jongeren en riskant gedrag bij het Trimbos-instituut: “Wij weten uit onderzoek dat wie blootgesteld wordt aan beelden van drinkende mensen, zelf ook meer drinkt.” Volgens Van Hasselt laten programma’s als ‘Oh Oh Daar Gaan We Weer’ zien dat drinken grappig is en erbij hoort. Dat draagt in ieder geval niet bij aan het bestrijden van probleemdrinken.
STIVA-directeur Peter de Wolf voegt er aan toe dat uit onderzoek blijkt dat jongeren de neiging hebben om net zoveel te gaan drinken als leeftijdsgenoten. “Het gaat om onacceptabel gedrag, en dat heeft een negatieve invloed op jongeren”, zegt tenslotte een woordvoerder van STAP.
RTL gaat dinsdag met de vereniging STIVA in gesprek.