Dat denkt Gino van Ossel, de bekende Belgische retailexpert van de Vlerick Business School.

Niettemin opent Albert Heijn komende woensdag zijn 37ste en 38ste Vlaamse winkel. Veel insiders dachten dat er geen plaats was voor Albert Heijn, maar de Vlaming gaat massaal overstag voor stroopwafels en andere Hollandse producten.

Tot nu toe wint Albert Heijn zijn strijd met andere winkelconcepten in België. Met de de samensmelting Ahold Delhaize voor de deur, heeft die oorlog geen zin meer volgens Van Ossel. Ze moeten elkaar niet voor de voeten gaan lopen. "Met nog geen veertig winkels zet Albert Heijn nu al de marges in België onder druk. In de toekomst zal het met die strategie ook het veel grotere zusterbedrijf Delhaize België pijn doen, die in absolute cijfers veel meer zal bijdragen aan Ahold Delhaize dan Albert Heijn België", zegt Van Ossel tegen Knack.

Knack noteert: "Volgens mij zal Ahold Delhaize binnen een paar jaar beslissen Albert Heijn te laten verdwijnen in België, een uitdoofscenario" is van Ossels overtuiging. "Op korte termijn zal men het houden op die vijftigtal winkels."
Knack - Hoe Albert Heijn de Vlaming verleidt en waarom dat een probleem is voor Ahold-Delhaize
Reageer
  • Deel
Druk af