Albert Heijn zet stappen tegen voedselverspilling. In twee winkels in Almere en Diemen loopt vanaf nu een pilot met een app waarmee klanten meteen kunnen zien welke producten afgeprijsd zijn omdat hun houdbaarheid ten einde loopt. Nu maakt AH dat nog zichtbaar door kortingsstickers van 35% op de producten te plakken.
De app draagt de naam AH-foodsie. Op YouTube legt AH uit hoe het werkt. De klant krijgt realtime op zijn of haar smartphone een overzicht van de afgeprijsde producten en kan daar bij het maken van zijn boodschappenlijstje rekening mee houden.
De app werkt hetzelfde als de app Afgeprijsd van NoFoodWasted, die al bij een aantal zelfstandige ondernemers in gebruik is, meldt Distrifood.
Distrifood - abcAH test eigen Afgeprijsd-app - Distrifood
De app draagt de naam AH-foodsie. Op YouTube legt AH uit hoe het werkt. De klant krijgt realtime op zijn of haar smartphone een overzicht van de afgeprijsde producten en kan daar bij het maken van zijn boodschappenlijstje rekening mee houden.
De app werkt hetzelfde als de app Afgeprijsd van NoFoodWasted, die al bij een aantal zelfstandige ondernemers in gebruik is, meldt Distrifood.
AH is gestopt met de app 'Foodsie', meldt Distrifood.
De app is een half jaar getest in 2 AH-vestigingen. Klanten konden in de app de in de betreffende winkel 35% afgeprijsde producten vinden die tegen de THT-datum aanliepen. De app was gekoppeld aan het kassysteem, waardoor de 'actuele voorraad' altijd inzichtelijk was.
De bestaande app van NoFoodWasted, die bij circa 50 supermarkten in gebruik is (waaronder 17 AH-vestigingen) heeft geen koppeling met de verkopen, waardoor klanten mis kunnen grijpen.
Beide apps zijn bedoeld om derving tegen te gaan. Of dat in de praktijk ook zo werkt, is nog niet duidelijk. Wel heeft de app een gunstige uitwerking op het imago van de deelnemende winkels: "Klanten zeggen het te waarderen dat je actief bezig bent met het voorkomen van voedselverspilling."