Albert Heijn en Jumbo verkopen als eerste supermarktketens voor het einde van het jaar geen kipvleeswaren of kipmaaltijden meer waarin plofkip is verwerkt. Hierdoor krijgen miljoenen kippen een beter leven.

Omdat Nederlanders voornamelijk de borstfilets van kippen eten, moet de rest van de betere kip - zoals de 1-ster kip en Jumbo's Nieuwe Standaard Kip en AH - in het buitenland worden verkocht waar het niet meer oplevert dan plofkip en soms zelfs minder. Dat is economisch niet handig omdat dan alle meerkosten van het betere kippenleven moeten worden terugverdiend op de filets; die worden daardoor veel te duur. Door de andere delen in vleeswaren en maaltijden te verwerken komt de economie rond de betere kip veel meer in balans zodat een beter kippenleven betaalbaar wordt.

AH kiest voord de scharrelkip met één Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Deze kip groeit 23% langzamer dan de plofkip en krijgt 31% meer leefruimte. Jumbo vervangt de plofkip door de Nieuwe Standaardkip. Deze kip groeit 25% langzamer dan plofkip, krijgt 56% meer leefruimte én daglicht. De supermarkten beginnen in april (AH) of mei (Jumbo) met het vervangen van de eerste maaltijden. Eind 2016 zullen alle maaltijden gemaakt zijn met het ‘nieuwe’ kippenvlees.

Wakker Dier is te spreken over de voornemens. “De marktleiders nemen het voortouw richting een compleet plofkipvrije supermarkt. Aangezien vleeswaren een groot deel vormen van de totale vleesconsumptie, is het voor de kip dus hard nodig dat ook vleeswaren plofkipvrij worden,” meldt de organisatie vandaag in een persbericht.
LMK - AH en Jumbo stoppen met plofkip in huismerk
Reageer
  • Deel
Druk af