AH Delhaize eist met terugwerkende kracht een integratiebonus en nieuwe condities van zijn grote internationale leveranciers, meldt Distrifood. Onlangs maakte het bedrijf bekend met twee inkooporganisaties te blijven werken. Vermoedelijk om de inkoopstrategie als een nieuw machtsblok te maskeren. Vandaag werd bekend dat het fusievoordeel wil verzilveren bij de grote merkleveranciers van het bedrijf. AH Delhaize vraagt leveranciers om nieuwe condities en wil kortingen, de zogenaamde "integratiebonus" die leveranciers moeten betalen. "De nieuwe condities worden met terugwerkende kracht per 1 januari van dit jaar ingevoerd", aldus een leverancier.
Distrifood - AH Delhaize eist terugwerkend inkoopvoordeel - Distrifood
Lees ook
-
0
+Kwaliteitsgerichte Belg blijft goedkopere supermarkten aantrekken 29 nov 2021
-
2
+Ongezien in België: ‘1+2 gratis’ bij Albert Heijn 6 feb 2019
-
1
+Ahold Delhaize maakt winst ondanks ‘slabakkende’ Belgische supers 28 feb 2018
-
0
+Voor eerste identieke huismerken kijkt AH bij Delhaize de kunst af 17 jan 2018
- 0 ‘Einde merk Albert Heijn in België mogelijk nabij’ 24 mrt 2017
- 0 Boer begreep prijsverschillen tussen Nederland en België niet 18 nov 2016
- 1 Ahold zet in op online groei en interactiviteit 20 aug 2015
- 2 Waarom AH Delhaize niet graag opgeeft 12 jun 2015
- 64 AH pakt twee procent voor eigen groei 10 sep 2012
- 1 Consument bezuinigt op (uit) eten en gaat online 6 sep 2012
Ahold Delhaize wil ook in de VS inkoopkortingen bedingen.
Frans Muller, binnen de nieuwe onderneming verantwoordelijk voor de fusie-implementatie, zegt dat de onderhandelingen over inkoopcondities in de VS in september zullen starten. In Nederland en België "wordt niet positief gereageerd op de inzet van de gesprekken. In Nederland wordt daarbij gewezen op de code rond eerlijk zaken doen, die juist tot stand is gekomen nadat Albert Heijn de toevoeging van een deel van de C1000-supermarkten door middel van de beruchte 2-procentsbrief ten gelde probeerde te maken. Dat laatste is de reden waarom de nieuwe condities nu niet worden opgelegd, maar via gesprekken met fabrikanten worden besproken. Belgische fabrikanten maken zich daarbij zorgen", schrijft Distrifood.
Niets. Hij is lobbyist van de supermarktbranche. Doet voorkomen alsof hun moreel kompas de mvo kan op wijst. In de praktijk gebruiken supermarkten hun macht om leveranciers in de houtgreep te nemen. Het met terugwerkende kracht op afspraken terug komen zal naar mijn idee geen positief effect hebben op prijzen en condities. Betaald leverancier en producent fusie van AH Delhaize?
Gerard, wat zou je willen dat hij zei?
Net het interview met Marc Jansen bekeken. Blijft een loopjongen.
De maffia eiste ook een soort van feodale beschermingsgeld en dus een soort van integratiebonus.