Britten krijgen met hun koffie of chai 'schokkende hoeveelheden' suiker binnen, blijkt uit een onderzoek door de Britse actiegroep Action in Sugar. Volgens professor Graham MacGregor, voorzitter van Action on Sugar, brengt zijn organisatie "weer een ander voorbeeld aan het licht van de schandalige hoeveelheden suiker die aan ons eten en drinken toegevoegd worden. Niet zo verwonderlijk dus dat wij de hoogste obesitascijfers van Europa hebben."

Action on Sugar onderzocht 131 warme dranken van koffieketens als Starbucks, Costa en Caffe Nero en fast food ketens als McDonald's en KFC. In de ergste gevallen bleken de warme dranken meer dan 20 theelepels aan suiker te bevatten. In een derde van de onderzochte dranken zaten ten minste 9 theelepels suiker, evenveel als in een blikje gewone cola. Op 98% van de dranken zou eigenlijk een rood stoplichtlabel moeten prijken voor de hoeveelheid suiker. De ergste overtreders waren de 'Grape with Chai' en 'Orange and Cinnamon Hot Mulled Fruit' van Starbucks. In één venti (grote beker) zitten 25 theelepels suiker.

Action on Sugar doet een beroep op de koffieketens om minder suiker in hun dranken te gaan gebruiken, duidelijker aan te geven hoeveel suiker er in zit en de grootte van de bekers aan te passen. Dat laatste geldt met name voor Starbucks, die met zijn 'venti'-formaat ver boven zijn concurrenten uitsteekt.

Een woordvoerder van Starbucks liet weten dat de keten afgesproken heeft per 2020 de hoeveelheid suiker in zijn 'verwendranken' met een kwart te verminderen. Alle koffieketens zeggen light-versies, suikervrije siropen en zoetstoffen te bieden en de voedingswaarde van de verschillende dranken zowel in de winkel als op internet beschikbaar te stellen.
Daily Mail - Coffee shops selling hot drinks containing up to 25 teaspoons of sugar
Reageer
  • Deel
Druk af