De Europese voedingsindustrie komt haar belofte niet na om geen reclame voor ongezonde voeding en dranken meer te maken naar kinderen. "Het blijft bij loze beloften", schrijven Tim Smits en Evy Neyens van het Instituut voor Mediastudies van de KU Leuven. Met de ‘EU Pledge' in 2007 beloofden voedingsfirma's vrijwillig om de marketing van fastfood, snoepgoed, chocolade en dergelijke voor kinderen tot 12 jaar aan banden te leggen. "Maar", analyseren Smits en Neyens, “de richtlijnen zijn zo geformuleerd dat ze heel wat achterpoortjes openlaten. Het wordt dringend tijd dat de voedingsindustrie haar verantwoordelijkheid opneemt en haar goede voornemens nakomt."
Lees ook
-
2
+Kidfluencers op YouTube voorwendsel voor ongewenste voedselreclame 29 okt 2020
-
2
+Amerikaanse strijder voor ‘gezond’ voedsel geeft moed niet op 3 jan 2018
-
0
+Brits advertentiebudget gezonde voeding schijntje vergeleken met voedingsindustrie 13 okt 2017
-
0
+Met spaarzegeltjes Amerikaanse kinderreclamewet ontduiken en kindjes dik maken 28 sep 2017
-
0
+‘Beperken marketing junk food prioriteit nummer één’ 14 nov 2016
-
2
+Snacks met dikke stripfiguren smaken kinderen beter 17 jul 2015
- 1 Het Koekie-monster wil dat kinderen gezonder eten 6 okt 2014
- 16 Drie Foodcampagnes: welke is ‘no shit’? 18 mei 2014
- 13 Drie jaar later: waar staat de Nederlandse boer nu? 15 sep 2013
- 6 Kindermarketing: zelfregulering werkt niet, burgerinitiatief wel? 25 feb 2013