ABN AMRO denkt dat in 2022 het marktaandeel van 'duurzaam voedsel' 15% zal bedragen. Het 'kantelpunt' draait om voedselverspilling. Supermarkten verspillen maar weinig (7%) van de jaarlijkse voedselverspilling, maar hebben grote invloed op het verduurzamen van de keten en het consumptief gedrag van consumenten. Volgens de bank spelen foodretailers een cruciale rol bij het terugdringen van voedselverspilling. Door hun ketens te verkorten, producten tegen de houdbaarheidsdatum aan goedkoper te verkopen en betere voorlichting naar consumenten (bijvoorbeeld in de vorm van 'koelkastmanagement') kunnen zij bijdragen aan een duurzamer consumentengedrag. Foodretailers die daar werk van maken blijven in business, denkt ABN Amro.
Insights ABN AMRO - Verzet tegen voedselverspilling: noodzaak en kansen voor de supermarkt - Insights
Lees ook
-
1
+WWF: Europa vreet de aarde op 27 mei 2022
-
0
+Too Good To Go en Spar University winnen Future Food Awards 27 jun 2019
-
4
+Gentech en plastic kunnen voedselverspilling terugdringen, maar de consument wil dat niet 20 jun 2019
-
3
+Ook ABN Amro wil alleen nog maar ‘groen geld’ uitlenen 14 nov 2018
-
12
+Consumenten denken dat voedsel flink duurder gaat worden door verduurzaming 30 okt 2018
- 5 Voedingscentrum zoekt ‘lastpakken’ 28 mei 2015
- 11 “Aanbod van de Voedselbanken kan makkelijk met 1000% omhoog” 16 jan 2014
- 0 Gent gaat voor voedselstrategie: ‘Gent en garde’ 17 okt 2013
- 0 “One-fits-all” aanpak naar duurzamere melk bestaat niet 28 aug 2013
- 7 Er moet veel meer verpakt worden 18 apr 2012