De Nederlandse foodsector boekte in 2016 een omzetgroei en kan daar ook in 2017 naar uitkijken, blijkt uit de nieuwste sectorprognose van ABN AMRO. De omzetstijging komt vooral uit het buitenland, waar de omzet in foodproducten de afgelopen 5 jaar met 13% steeg. De binnenlandse omzetgroei bleef steken op 0,5%. Per huishouden besteedden Nederlanders vorig jaar €3.700 aan voeding, een stijging van 3%. De consumentenbestedingen buitenshuis stegen voor het tweede jaar op rij harder dan de omzet binnenshuis. Duurzaamheid, herkomst en gezondheid worden belangrijker voor consumenten. Dat vertaalt zich bijvoorbeeld in stijgende verkopen van groente en fruit, terwijl producten als frisdrank en vlees juist omzetdruk ervaren.
Insights ABN AMRO - Uitdagende markt voor Food ondernemers - Insights
Lees ook
- Lidl knalt door de €100 miljard 19 mei 2022
-
6
+Wie als levensmiddelenproducent wil groeien, moet het buiten Europa zoeken 21 jan 2020
-
12
+Consumenten denken dat voedsel flink duurder gaat worden door verduurzaming 30 okt 2018
-
0
+‘Per saldo zal Brexit waarschijnlijk een ‘verlies-verlies’ situatie opleveren’ 19 jul 2017
-
155
+Laat een voedselcoalitie opstaan! 23 sep 2016
- 0 Lage grondstofprijzen stuwden winst voedingsmiddelenindustrie 5 feb 2016
- 3 Veghel groeit: ook Sligro groeit harder dan de markt 2 jan 2015
- 0 Consumentenuitgaven in december weer gestegen 19 feb 2014
- 0 Consumentenbestedingen dalen voor 24e maand op rij 23 okt 2013
- 21 ABN-AMRO begrijpt weinig van biologische landbouw 9 nov 2011
De Volkskrant vat het ABN AMRO-rapport samen met de volgende zin: "Steeds meer Nederlanders letten op gezonde voeding en dat heeft gevolgen voor de industrie". Dat zijn dan wel de Nederlanders die regelmatig sporten, niet op elk dubbeltje hoeven te letten en vooral de 50-plussers onder hen.