"Jumbo heeft zich ontwikkeld tot het ettertje van de klas", zegt een A-merkleverancier van Jumbo tegen detaillistenblad Distrifood.

Volgens het blad zou dat gevoel "breed onder leveranciers worden gedragen." De harde kritiek op Jumbo werd, schrijft Distrifood, "ook al objectief bevestigd in het Industributie-onderzoek, waarin Jumbo zes posities in de overallwaardering daalt."

Jumbo zou zijn leveranciers teveel uitknijpen en hen geen mogelijkheden bieden om investeringen in kortingen terug te laten verdienen omdat Jumbo niet aan prijsacties doet en de autonome omzet onvoldoende groeit om inkoopkortingen te laten renderen.

Ed van de Weerd, directeur commercie Jumbo, zegt: "Wij herkennen ons niet in dit beeld en doen geen uitspraken over individuele fabrikanten. Wat ons wel opvalt, zijn de opmerkingen over aanbiedingen. Zowel producenten als retailers weten dat je op de lange termijn geen sterk merk bouwt met aanbiedingen. Ze hollen een merk eerder uit, dan dat ze versterken." Van de Weerd stelt dat de kosten voor prijsacties worden teruggehaald via een hogere inkoopprijs. ‘Een hogere reguliere prijs zorgt voor minder regulier volume en dus voor meer druk op extra promoties. Het is daarom opvallend dat veel producenten deze kortetermijnwerkwijze nastreven en steeds weer over de promotie van vorig jaar heen moeten gaan."

Jumbo zegt dus eigenlijk dat de actiegerichtheid van fabrikanten onderaan de streep financieel geen verschil maakt, maar hen wel een uitgehold merk oplevert. Fabrikanten zien de werkelijkheid anders en werken liever met tijdelijke prijsacties om de aandacht van de consument voor hun product regelmatig op te frissen.
Distrifood - Forse kritiek op inkoop Jumbo
Reageer
  • Deel
Druk af