Inbouwen van een extra wachttijd bij snoepautomaten blijkt een effectieve manier om consumenten naar een gezonde keus te 'nudgen'. Onderzoekers van het Rush University Medical Center in Chicago bouwden een automaat waar kopers 25 seconden moesten wachten voor ze een ongezonde aankoop in handen kregen. Gezonde opties kwamen wel meteen uit de automaat. Deze vertraging, een prijsverhoging voor de ongezonde keuzes en/of prijsverlaging van gezonde keuzes bleken er voor te zorgen dat meer mensen voor een gezonde optie kozen. In de VS staan 1,3 miljoen snoepautomaten die consumenten een snelle toegang tot een calorierijke snack bieden.
ScienceDaily
Lees ook
-
1
+Wat doet die Giacometti naast de snoepautomaat? 3 jun 2023
- Nudgen niet genoeg om Nederlander gezond te laten kiezen 4 nov 2022
- 11 Nooit meer in de verkeerde rij 16 sep 2016
- 3 Integriteit Utrechts Red Bull onderzoek niet in de knel 22 okt 2013
- 1 Waarom het ene ijsje tot het volgende leidt 16 aug 2013