Afgelopen vrijdag opende Zijne Koninklijke Hoogheid Koning Willem-Alexander het nieuwe Research & Development gebouw van Unilever. Het Global Foods Innovation Center staat midden op de campus in Wageningen en is nu ongeveer een maand operationeel. Het nieuwe innovatiecentrum brengt de oude centra uit Vlaardingen, Poznan (Polen) en Heilbronn (Duitsland) samen onder één dak.
“Het is een ongeschreven regel dat hier op de campus ieder gebouw zijn eigen bijnaam heeft”, vertelt Alan Jope, CEO van Unilever, tijdens zijn openingsspeech. “Vandaar dat ik jullie graag welkom heet in HIVE.” De bijnaam HIVE is afgeleid van de bijenkorf, een ecosysteem waarin verschillende partijen met elkaar samenwerken.
Kapot voedselsysteem
Jope: “We staan voor een grote uitdaging: ons voedselsysteem is kapot. We moeten 9 miljard aardbewoners gaan voeden in 2050. Dat betekent dat we 70% meer moeten produceren dan we nu doen. Daarnaast stijgt de wereldwijde honger, terwijl ondertussen de obesitasepidemie ook groeit. Bovendien verspillen we nog veel te veel voeding.” Omdat Wageningen in de volksmond ook wel het ‘Silicon Valley of Food’ wordt genoemd, ziet Unilever hier grote kansen. “De universiteit en de verschillende start-ups hier op de campus zijn waardevol voor de snelheid van innovatie.”
Louise Fresco, voorzitter van de raad van bestuur van Wageningen University & Research, is op haar beurt ook erg blij met de komst van Unilever naar Wageningen. Fresco nam deel aan een paneldiscussie met Jope en Maarten Camps, secretaris-generaal van het ministerie Economische Zaken en Klimaat. Ze vergelijkt de samenwerking tussen de WUR, Unilever en de overheid met een dans. “We hebben allemaal hetzelfde doel. We willen een impact maken. It takes two to tango, daarom verwelkomt WUR Unilever met open armen.”
Protest
Niet iedereen is blij met de komst van Unilever naar Wageningen. Halverwege het programma verzamelen ruim 30 buurtbewoners en studenten van Extinction Rebellion zich voor het pand. Zij maken zich zorgen over de transparantie en integriteit van WUR op het gebied van relaties met de private sector en de invloed hiervan op onderzoek en onderwijs.
Het Global Foods Innovation Center huisvest zo’n 550 medewerkers en kostte Unilever €85 miljoen. Op deze locatie worden voornamelijk soepen, sauzen en poeders verwerkt van onder andere Knorr en Hellmann’s. Een voorbeeld van de nieuwe producten die Unilever gaat maken om iedereen te voeden is, is vegan mayonaise voor de Braziliaanse markt.
Dit artikel afdrukken
Kapot voedselsysteem
Jope: “We staan voor een grote uitdaging: ons voedselsysteem is kapot. We moeten 9 miljard aardbewoners gaan voeden in 2050. Dat betekent dat we 70% meer moeten produceren dan we nu doen. Daarnaast stijgt de wereldwijde honger, terwijl ondertussen de obesitasepidemie ook groeit. Bovendien verspillen we nog veel te veel voeding.” Omdat Wageningen in de volksmond ook wel het ‘Silicon Valley of Food’ wordt genoemd, ziet Unilever hier grote kansen. “De universiteit en de verschillende start-ups hier op de campus zijn waardevol voor de snelheid van innovatie.”
Louise Fresco, voorzitter van de raad van bestuur van Wageningen University & Research, is op haar beurt ook erg blij met de komst van Unilever naar Wageningen. Fresco nam deel aan een paneldiscussie met Jope en Maarten Camps, secretaris-generaal van het ministerie Economische Zaken en Klimaat. Ze vergelijkt de samenwerking tussen de WUR, Unilever en de overheid met een dans. “We hebben allemaal hetzelfde doel. We willen een impact maken. It takes two to tango, daarom verwelkomt WUR Unilever met open armen.”
Protest
Niet iedereen is blij met de komst van Unilever naar Wageningen. Halverwege het programma verzamelen ruim 30 buurtbewoners en studenten van Extinction Rebellion zich voor het pand. Zij maken zich zorgen over de transparantie en integriteit van WUR op het gebied van relaties met de private sector en de invloed hiervan op onderzoek en onderwijs.
Het Global Foods Innovation Center huisvest zo’n 550 medewerkers en kostte Unilever €85 miljoen. Op deze locatie worden voornamelijk soepen, sauzen en poeders verwerkt van onder andere Knorr en Hellmann’s. Een voorbeeld van de nieuwe producten die Unilever gaat maken om iedereen te voeden is, is vegan mayonaise voor de Braziliaanse markt.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
It takes two to tango...
Lijkt toch ook wel meer op 'it takes two to boogie'.
Waar de WUR-dame zich overgeeft aan Unilever-heer, die bedrevener is in schimmige food-manipulatie.
Bijzonder. Of komt de WUR budget te kort ?