Het Akkoord Verbetering Productsamenstelling is mislukt, volgens de Consumentenbond.

In dit Akkoord, dat liep van 2014 tot 2020, was afgesproken dat het bedrijfsleven zelf de verantwoordelijkheid zou nemen om ingrediënten zout, suiker en verzadigd vet te verminderen in levensmiddelen. Dat heeft bar weinig opgeleverd. Daarom pleit de Consumentenbond nu voor een ambitieuzere aanpak van het komende kabinet. Op dit moment werkt het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) aan een nieuwe aanpak van productverbetering voor de komende 10 jaar.

Volgens Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, is uit eerdere testen gebleken dat fabrikanten wel degelijk gezondere producten kunnen maken. Er is alleen nauwelijks druk om dit ook echt te doen. Molenaar: “Wij zeggen al jaren dat er meer moet gebeuren. Fabrikanten komen steeds met mooie beloftes, maar over de hele linie gebeurt er veel te weinig. Nu moet de politiek echt doorpakken.” Er moeten wettelijke normen per productgroep komen en fabrikanten die niet genoeg meewerken moeten stevig aangepakt worden. Dat moet het eindelijk makkelijker maken voor consumenten om minder zout, suiker en verzadigd vet binnen te krijgen.

De constatering dat het Akkoord heeft gefaald, is niet nieuw. In 2018 werd het Akkoord feitelijk al bij het oud vuil gezet. Toch gingen de afgelopen jaren de voedingsmiddelenfabrikanten door met zout, vet en suiker uit hun producten te halen. Waarom? "Niks doen is geen optie", zei directeur Marc Jansen van supermarktkoepel CBL toentertijd.

Op het gebied van groenteconserven zijn wel successen geboekt. De reden dat het lukte is dat de hele industrie - van A-merken tot huismerken - afspraken maakte om tegelijk tot reductie over te gaan zodat kopers overal wat minder zout proefden. Als oude smaken in de markt blijven, kunnen consumenten daar een voorkeur voor krijgen ten koste van de 'betere'. Fabrikanten lopen dat risico liever niet.
Consumentenbond - Aanpak te veel zout, suiker en vet in voeding faalt | Consumentenbond
  • Deel
Druk af