image

Koken op tv is populair. Er bestaat een grote mediabelangstelling voor en sponsors staan in de rij. Het aantal tv-programma`s met een kok breidt zich daarom in hoog tempo uit. Na aanvankelijke scepsis lijkt er vandaag de dag ook onder de beroepsgroep meer respect voor het werk. Wellicht speelt hierbij een rol dat koken op tv het koksvak status en glamour heeft gegeven.
Het format van kookprogramma`s kan sterk verschillen. Life & Cooking wordt gesponsord door Unilever en daarom wordt er in dit programma altijd gewerkt met Bertolli olijfolie. Het programma `Help! Papa kookt` heeft als insteek dat mannen zelfvertrouwen krijgen om te koken. Andere kookprogramma`s bij RTL zijn Lijn 4 en Aperitivo.
Volgens tv-talentscout Rik Luijcx is televisiekok een nieuw beroep dat anders is dan het beroep kok: `Ik merk dat jongens en meiden die zich bij ons aanmelden, die scheiding steeds beter kunnen maken. Het gaat om het verhaal. Hoe maak je koken aantrekkelijk voor de kijker?` legt Luijcx uit. Voor het nieuwe televisieseizoen is de scout alweer hard op zoek naar nieuwe televisiekoks.

bron: Misset Horeca
Dit artikel afdrukken