Amazon meldde dinsdag dat het een nieuwe manier introduceert om supersnel huishoudelijke artikelen te kunnen bestellen zoals koffie, babyvoeding of wasmiddel. Klanten krijgen een kant-en-klare 'knop', de Amazon Dash Button, die ze eenvoudigweg op de wasmachine of in de voorraadkast kunnen plakken. Is de koffievoorraad laag, volstaat een druk op de knop. Je hoeft niet eens meer je telefoon of iPad te pakken en via de app te bestellen. Ook slim: tot de bestelling geleverd is, blijft de knop geblokkeerd. Wel fijn dat je kleuter je dus niet kan bedelven onder de pakken waspoeder door oneindig op het knopje te blijven drukken.

Tegenzet bij krimpende marges en dalende omzet
Met de nieuwe service wil Amazon zijn omzet en krimpende marges op peil houden. Over 2014 moest Amazon het eerste verlies in 12 jaar melden. Het bedrijf investeerde veel geld in distributiecentra, snellere pakjeslevering, video-programma's en zijn cloud-computing divisie om de klant maar tot meer bestedingen te verlokken. Met de Dash Button komt daar een stukje geautomatiseerde omzet bij.

Geen aprilgrap
Wie wacht tot de laatste rol toiletpapier op is voordat hij gaat aanvullen?

Op twitter en internet werd de actie geïnterpreteerd als een 1-aprilgrap. Mensen werden op het verkeerde been gezet door de timing van het bericht, en het soort producten dat je ermee kunt bestellen - van koffie tot kattenvoer, via luiers en WC-reinigers. Want of het supersimpel bestellen van huishoudelijke artikelen de meest voor de hand liggende keus is, betwijfelt in ieder geval analist Sucharita Mulpuru van Forrester Research in Bloomberg. "Hebben we echt zo'n knop nodig? Ik snap dat zoiets uitstekend kan werken voor zoiets als het bestellen van pizza, maar voor het bestellen van luiers of toiletpapier lijkt het een beetje raar. Wie wacht tot de laatste rol toiletpapier op is voordat hij gaat aanvullen?"

Reden voor een Amazonwoordvoerder om woensdag te benadrukken: "Yes, it is real", aldus de Huffington Post. Amazon wil er een (eerste) stapje mee zetten om uiteindelijk nog veel meer inkopen rechtstreeks via “the Internet of Things” te laten lopen. Juist van die basisproducten waar je eigenlijk helemaal niet over na hoeft te denken. Amazon legt het zo uit:



Fabrikanten van huishoudelijke apparaten werken al aan het integreren van Amazons 'Dash Replenishment Service' (DRS) in hun producten. Whirlpool werkt aan een wasmachine en droger die anticiperen op wanneer het wasmiddel op is zodat ze automatisch meer wasmiddel en droogdoekjes kunnen bestellen. Brita ontwikkelt een kan die op het juiste moment nieuwe filters bestelt. Brother bouwt een printer die automatisch inkt kan bestellen. Quirky doet iets vergelijkbaars met koffiezetapparaten, babyvoedingmakers ('baby formula makers') en automatische diervoederbakjes , schrijft de Wall Street Journal.

Hoeveel van de Amazon Prime members (in de VS $ 99 per jaar) mee mogen doen om de Dash Buttons (gratis, maximaal 3 per abonnee) uit te proberen, maakte Amazon niet bekend. Even afwachten dus of deze nieuwste innovatie er in gaat slagen een groter stukje van hun geldstroom via hun Amazonaccount te laten lopen.

Fotocredits: Amazon
Dit artikel afdrukken