Koffiedrinkers proeven niet of nauwelijks verschil in smaak tussen koffie van de verschillende merken koffiepads. De prijsverschillen zijn echter aanzienlijk. Toch worden de grote en dure merken het best verkocht. Douwe Egberts heeft 55% van de markt in handen, gevolgd door Perla, het huismerk van Albert Heijn met een aandeel van 14%. Dat blijkt uit een onderzoek van marktonderzoekbureau IvoMar, uitgevoerd in opdracht van de Levensmiddelenkrant.
In het onderzoek werden 150 fervente koffiedrinkers aan een blinde smaaktest onderworpen waarbij hen zes verschillende merken dark roast-varianten kregen voorgezet. Daarbij kregen de koffiepads van het merk Parc van Aldi, C1000 en Douwe Egberts, die in prijs variëren van 1,75 tot 3,13 euro, vrijwel dezelfde beoordeling. Niels Kwint van IvoMar wijt dit resultaat niet direct aan gebrek aan variëteit bij de producent. "Iedere fabrikant gebruikt zijn eigen melanges en brandmethodes, maar het is voor de gebruiker blijkbaar moeilijk om onderscheid te maken tussen de verschillende soorten."
In Nederland werd in 2009 voor in totaal 520 miljoen euro aan koffie verkocht, 257,2 miljoen aan filterkoffie, 239,2 miljoen aan pads en de rest aan koffiebonen. De omzet in filterkoffie vertoont met een omzetdaling van 1,1%echter een dalende lijn, terwijl de koffiepads met een groei van 2,3% ten opzichte van 2008 nog steeds in populariteit toenemen. Opmerkelijk is de omzetgroei in koffiebonen: 33,2% meer naar ruim 24 miljoen euro.
bron: Levensmiddelenkrant, met dank aan foodholland
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Wanneer je producten (wijn, bier, koffie) wilt testen op smaak, doe je dat anders dan wanneer je gewoon een pilsje op de bank drinkt. Rollen, walsen, ruiken, concentreren, of gewoon glas aan je mond en hevelen.Ik test wijn altijd op beide manieren om te weten of ie voor zowel de connaisseur als de drinker overeind blijft staan.
Bovendien heeft maar een beperkt percentage van de mens de zogenaamde 'supersmaak'. Ik meen 15 tot 20%. Een vergelijkbaar percentage bevindt zich aan de onderkant van hetzelfde spectrum en proeft dus nog geen appel tussen de rode kool.
Met bier is dat dus ook zo. Tenzij je het etiket laat zien, dan zit er ineens groot verschil. Maar ja er is sprake van smaakvervlakking, veroorzaakt vooral ook door de aanbieders die op elkaar wilden lijken. Toch zijn er mensen in 'blinde tests', zo'n 15%, die wel verschil proeven. Soms als je ze weet te vinden kunnen ze markten veranderen. In de koffiemarkt is espresso daar een aardig, maar wel iets te trendy, voorbeeld van.
De uitkomst is niet echt verbazingwekkend. Het gros van de koffie welke in NL wordt gedronken is een kloon van het bekende roodmerk...