Hoewel het mij niet absoluut niet verbaast, maak ik mij toch altijd weer zorgen om dit soort berichten. Zijn we doof in onze mond of maakt het allemaal geen fluit uit?

Koffiedrinkers proeven niet of nauwelijks verschil in smaak tussen koffie van de verschillende merken koffiepads. De prijsverschillen zijn echter aanzienlijk. Toch worden de grote en dure merken het best verkocht. Douwe Egberts heeft 55% van de markt in handen, gevolgd door Perla, het huismerk van Albert Heijn met een aandeel van 14%. Dat blijkt uit een onderzoek van marktonderzoekbureau IvoMar, uitgevoerd in opdracht van de Levensmiddelenkrant.

In het onderzoek werden 150 fervente koffiedrinkers aan een blinde smaaktest onderworpen waarbij hen zes verschillende merken dark roast-varianten kregen voorgezet. Daarbij kregen de koffiepads van het merk Parc van Aldi, C1000 en Douwe Egberts, die in prijs variëren van 1,75 tot 3,13 euro, vrijwel dezelfde beoordeling. Niels Kwint van IvoMar wijt dit resultaat niet direct aan gebrek aan variëteit bij de producent. "Iedere fabrikant gebruikt zijn eigen melanges en brandmethodes, maar het is voor de gebruiker blijkbaar moeilijk om onderscheid te maken tussen de verschillende soorten."Bovengenoemde merken kwamen overigens niet als lekkerste uit de test. Eerste was Fair Trade Original, gevolgd door Kanis&Gunnik. Daarna kwam Parc.

In Nederland werd in 2009 voor in totaal 520 miljoen euro aan koffie verkocht, 257,2 miljoen aan filterkoffie, 239,2 miljoen aan pads en de rest aan koffiebonen. De omzet in filterkoffie vertoont met een omzetdaling van 1,1%echter een dalende lijn, terwijl de koffiepads met een groei van 2,3% ten opzichte van 2008 nog steeds in populariteit toenemen. Opmerkelijk is de omzetgroei in koffiebonen: 33,2% meer naar ruim 24 miljoen euro.


bron: Levensmiddelenkrant, met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken