De Amerikaanse koffiemaker Keurig Green Mountain en frisdrankproducent Dr Pepper Snapple gaan fuseren. Achter de fusie zit JAB Holding, de private investeerder van de Duitse Reimann familie. JAB bouwde de afgelopen jaren gestaag aan een food-and-beverage empire dat zijn oorsprong vond in de koffie. Zo nam JAB in 2013 al Douwe Egberts over om dat later te combineren met de koffiedivisie van Mondelez tot Jacobs Douwe Egberts.

We kunnen alvast speculeren: zou Coca Cola straks verkocht worden aan Pepsico of aan Dr Pepper?
Volgens de fusiepartners ligt de kracht van deze fusie in de 'voor-elk-wat-wils'-combinatie van warme en koude dranken met een wijdvertakt logistiek distributienetwerk. "Het idee is om iedere klantbehoefte te vervullen - of het nu dat ochtendkopje koffie is, water-met-een-smaakje of een energieboost in de middag - in een verscheidenheid aan verschillende formaten, waar die klant ook winkelt, van Amazon tot Walmart", aldus Bloomberg. Keurig is op dit moment de nummer 4 in de Amerikaanse koffiemarkt, Dr Pepper Snapple de nummer 3 in frisdranken. Samen zijn ze het eerste bedrijf met schaalgrootte in warme én koude dranken. Een slimme stap op het moment dat frisdrankverkopen over de hele linie teruglopen omdat consumenten suikerhoudende dranken laten staan voor gezondere alternatieven.

Deze fusie is slecht nieuws voor met name Coca-Cola. Dat bedrijf zit nog altijd volop in frisdranken, een markt die onder vuur ligt omdat de prikdrankjes een belangrijke dikmaker zijn. De markt krimpt. Coca-Cola's concurrent Pepsico heeft een bredere portefeuille en verkoopt ook snacks en ontbijtgranen en heeft minder last van die krimp. Dr Pepper en Keurig hebben daar al evenmin last van: als de ene markt krimpt, groeit de andere, terwijl ze naar afnemers hun hele aanbod op dezelfde vrachtwagen kunnen wegsturen.

Coca-Cola zit opeens te kijken naar twee concurrenten die tegen lagere kosten kunnen verkopen. Daar houden aandeelhouders niet van en lopen weg. Als de koers van Coca-Cola te laag wordt, zal het merk verkocht worden. Coca-Cola wordt het slachtoffer van een markt die zich afkeert van een te hoge frisdrankconsumptie; het bedrijf heeft de consequenties van die verschuiving te laat gezien en komt nu in een benarde positie. We kunnen alvast speculeren: zou Coca-Cola straks verkocht worden aan Pepsico of aan Keurig Dr Pepper?
Dit artikel afdrukken