Kraft Heinz, het grote levensmiddelenconcern dat ook Unilever wilde opslokken, verloor vandaag ruim 20% van zijn beurswaarde. Dat melden de Amerikaanse media.

Dat is niets iets om je schouders over op te halen. Het kan namelijk een teken zijn van de voorkeur die consumenten inmiddels hebben ontwikkeld voor de huismerken van supermarkten, nieuwe start-ups en inmiddels gevestigde kleinere merken die consumenten iets bieden waarbij ze zich prettiger en vertrouwder voelen.

Met andere woorden: de beursval kan te maken hebben met wat reclameman Jan Peter van Doorn enkele jaren geleden benoemde als de irrelevantie van Big Food. Op Foodlog zei hij vaker dat little food de marktdominantie over zal nemen van Big Food.

Als dat trendgevoel klopt, zullen de hoofdkantoren van Nestlé, Unilever, P&G, Mondelez, Coca-Cola en PepsiCo vanaf nu met argusogen volgen hoe de trend zich verder ontwikkelt.

De beursval volgde vandaag op de aankondiging van Kraft Heinz dat het bedrijf de goodwill - zeg maar de op de balans opgenomen consumententrouw en aantrekkingskracht - naar beneden toe moest aanpassen met $15,4 miljard voor een aantal van zijn bekende merken, waaronder Kraft.

Update, 10:00 uur, 23 februari: aan het einde van de beursdag (22 februari) had het aandeel Kraft Heinz 28% van zijn waarde verloren.
Fortune - http://fortune.com
Reageer
  • Deel
Druk af