Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Heb je ook al zo'n handige telefoon die alleen ontgrendelt als hij je gezicht te zien krijgt? Of al eens betaald met je glimlach? Straks krijgt ook een koe een volledig op haar behoeften afgestemde portie personalized nutrition - dankzij gezichtsherkenning.

In Nederland zijn koeien met een sensor om hun nek of poot al een doodgewoon verschijnsel. Dat maakt het mogelijk dat de koeien zich vrij door de stal of wei kunnen bewegen, automatisch gemolken én gevoerd worden, maar ook dat de boer zijn dieren en hun gedrag constant kan monitoren, al dan niet via zijn smartphone. Die vorm van smart farming begint al heel gewoon te worden, hoewel er nog altijd boeren zijn die veel tijd besteden aan het handmatig bijhouden van de gegevens over hun dieren. Daar wil het Amerikaanse agro-industriële grootbedrijf Cargill verandering in brengen. Cargill nam een aandeel in de Ierse start-up Cainthus, die zich bezighoudt met 'gezichtsherkenning voor koeien'.

Samen willen de bedrijven een AI-systeem voor melkveehouders ontwikkelen. De slimme camera herkent een koe zowel aan haar vlekken als aan haar 'gezicht', de kop. De technologie optimaliseert de melkgift door alle gegevens over een dier te combineren. De verzamelde data over wat de individuele koe doet, hoe ze zich gedraagt, wat en hoeveel ze eet en hoeveel melk ze levert, maken een vorm van 'personalized nutrition' en optimale verzorging op maat mogelijk. Volgens de bedrijven bespaart hun nieuwe camera-gebaseerde slimme systeem boeren veel tijd. Het gaat er uiteindelijk om "hoe je dezelfde activiteiten op een efficiëntere manier doet", zegt SriRaj Kantamneni van Cargill in DigitalTrends.

De plannen van Cargill en Cainthus beperken zich niet tot koeien. Op termijn zou de gezichtsherkennings-technologie ook voor varkens en kippen beschikbaar kunnen komen. En zelfs voor kweekvis.
Dit artikel afdrukken