In de Ondertussen van donderdag 5 maart vallen mij deze berichten op:

- uit onderzoek door het Belgische Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO) blijkt dat de methaanuitstoot per liter melk met 13% terug te dringen is door bierdraf en koolzaadschroot bij te mengen in het veevoer. De Vlaamse minister van Landbouw, Hilde Crevits, is enthousiast over de klimaatvriendelijke melk: "de resultaten zijn beloftevol omdat we op die manier bijproducten die niet voor de mens consumeerbaar zijn, kunnen inzetten om hoogwaardige eiwitten te produceren." Er is alleen één maar. Het volume aan bierdraf - een restproduct van de bierproductie, is niet voldoende om alle koeien te kunnen voederen. Ondanks de vele bieren die in België geproduceerd worden. Er komt vervolgonderzoek, belooft de minister volgens VILT, "om uit te zoeken of dezelfde reducties ook kunnen worden behaald met andere gefermenteerde graanproducten, zoals bijvoorbeeld het restproduct bij de bio-ethanolproductie.”

- tussen Winschoten en Blauwestad komt de langste fietsbrug van Europa, schrijft The Guardian. Wat in het Engels de 'Blue carpet bridge' heet, is bij ons de Blauwe Loper. Een vleermuisvriendelijke brug, gebouwd van hout uit Gabon en alleen toegankelijk voor voetgangers en fietsers. Vleermuisvriendelijk? Ja, de LED-verlichting is zo ontworpen dat vleermuizen van het nabijgelegen natuurgebied naar het Oldambtmeer geleid worden en de brug krijgt een vleermuisvriendelijk groen kleurtje. Het ontwerp garandeert dat het hout van de brug de komende 80 jaar niet gaat rotten: het heeft ingebouwde natuurlijke ventilatie.

- Louise O. Fresco, voorzitter van de raad van bestuur van Wageningen University & Research, kreeg een eredoctoraat uitgereikt van de universiteit van Montpellier (Ministerie van LNV). In haar dankwoord onderstreepte Fresco het belang van samenwerking: "universiteiten met partnerschappen over de grens zijn nodig om de grote uitdagingen van deze tijd het hoofd te bieden."



De Britse supermarktketen Tesco gaat in zijn filialen en online reclame maken voor Aldi. Huh? Op honderden producten, zowel A-merk als huismerk, komen knalrode aanprijzingen te staan dat het om een 'Aldi Price Match' gaat. Tesco probeert met de actie een antwoord te vinden op de opmars van de harddiscounters Aldi en Lidl. Maar of het nou echt verstandig is om daarvoor je eigen winkel de concurrent aan te prijzen en in te leveren op je marge door prijzen te verlagen, vragen analisten zich af (RetailDetail).
'Hamsterweken', 'Euroweken', 'Mega Voordeel Weken', 'Alles in de Tent 50%' of 'Route 99'-acties pakken voor supermarkten uiteindelijk 'winstneutraal' uit. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de Universiteit van Amsterdam en Tilburg University naar voordeel-events in de afgelopen 4 jaar (Distrifood). Vaste klanten stellen een deel van hun aankopen uit tot het begin van zo'n event, kopen tijdens de actie wat meer en erna minder. Niet-vaste klanten - vooral koopjesjagers die doorgaans vaker winkelen bij de harddiscounters - laten zich even lokken, maar kopen minder dan vaste klanten. Wat maakt een voordeel-event dan toch tot een succes? Niet de hoogte van de korting of het beschikbare advertentiebudget, maar het aantal producten met korting en "de mate waarin het thema leidt tot free publicity" aldus de onderzoekers.

Check Ondertussen dat onderwijl alweer verder is!
Dit artikel afdrukken