“De coronacrisis is zwaar voor iedereen, maar voor mensen die toch al wat eenzamer zijn is deze tijd extra zwaar.” Aan de vooravond van de Week tegen Eenzaamheid (van 1 tot 8 oktober) trapt minister Hugo de Jonge (VWS) een nieuwe overheidscampage af tegen eenzaamheid.
Het motto van de Week tegen Eenzaamheid is: ‘Een klein gebaar kan het verschil maken’. De social distancing-maatregelen van de coronatijd heeft ertoe geleid dat de groep eenzame ouderen verdubbeld is, berekende het Sociaal Cultureel Planbureau. “Wat voor jou een kleine moeite is, kan voor een ander ontzettend veel betekenen”, aldus De Jonge. Zo'n kleine moeite zou het langsbrengen van een eigengemaakte maaltijd kunnen zijn.
Jumbo springt op de campagne in en legt vanaf vandaag speciale Kletspakketten in het schap. Een bestaand verspakket aangevuld met een weggeefdoosje en wenskaartje. Het idee is dat je de thuis bereide maaltijd deelt met iemand die wel een kletspraatje kan gebruiken. “Een zelfgemaakte maaltijd die je langsbrengt is een mooie aanleiding voor een praatje”, zegt Jumbo CCO Colette Cloosterman-van Eerd. Ze hoopt dat het saamhorigheidsgevoel dat aan het begin van de coronacrisis ontstond, vastgehouden wordt en Nederlanders en masse voor elkaar gaan koken.
Supermarkten blijken een belangrijke ontmoetingsplek voor eenzame mensen. Verschillende ketens kennen daarom al kletskassa’s, kletshoekjes en eenzaamheidstraining voor het personeel.
Ook voor pakketbezorgers blijkt zo'n rol weggelegd. "Bezorgers bellen bij één op de drie deuren aan en komen van alles tegen”, zegt Merel Koppen van PostNL. Bij wijze van test kunnen 15 geïnstrueerde Rotterdamse pakketbezorgers sinds deze week een melding doen van eenzaamheid. Binnen 48 uur komt er dan iemand kijken of er echt actie nodig is.
AD - Minister De Jonge: 'Maak juist nu contact met elkaar'
Het motto van de Week tegen Eenzaamheid is: ‘Een klein gebaar kan het verschil maken’. De social distancing-maatregelen van de coronatijd heeft ertoe geleid dat de groep eenzame ouderen verdubbeld is, berekende het Sociaal Cultureel Planbureau. “Wat voor jou een kleine moeite is, kan voor een ander ontzettend veel betekenen”, aldus De Jonge. Zo'n kleine moeite zou het langsbrengen van een eigengemaakte maaltijd kunnen zijn.
Jumbo springt op de campagne in en legt vanaf vandaag speciale Kletspakketten in het schap. Een bestaand verspakket aangevuld met een weggeefdoosje en wenskaartje. Het idee is dat je de thuis bereide maaltijd deelt met iemand die wel een kletspraatje kan gebruiken. “Een zelfgemaakte maaltijd die je langsbrengt is een mooie aanleiding voor een praatje”, zegt Jumbo CCO Colette Cloosterman-van Eerd. Ze hoopt dat het saamhorigheidsgevoel dat aan het begin van de coronacrisis ontstond, vastgehouden wordt en Nederlanders en masse voor elkaar gaan koken.
Supermarkten blijken een belangrijke ontmoetingsplek voor eenzame mensen. Verschillende ketens kennen daarom al kletskassa’s, kletshoekjes en eenzaamheidstraining voor het personeel.
Ook voor pakketbezorgers blijkt zo'n rol weggelegd. "Bezorgers bellen bij één op de drie deuren aan en komen van alles tegen”, zegt Merel Koppen van PostNL. Bij wijze van test kunnen 15 geïnstrueerde Rotterdamse pakketbezorgers sinds deze week een melding doen van eenzaamheid. Binnen 48 uur komt er dan iemand kijken of er echt actie nodig is.