Na een enerverend supermarktjaar waarin miljoenen wereldburgers hun boodschappen online leerden doen, staan supermarkten nog steeds voor een uitdaging. Online is handig voor consumenten maar nog niet of nauwelijks rendabel voor de detaillist. Zijn kleinere voorraadmagazijnen, in plaats van speciale e-commerce distributiecentra, wellicht de weg naar onlinewinstgevendheid?

Online-klanten betalen bijna nooit de volledige kosten voor het inpakken en bezorgen van boodschappen. Consultants van adviesbureau Bain schatten dat supermarkten waar personeel online-orders in de winkels inpakken en bezorgen ongeveer 10-15% op elke bestelling verliezen. De hoogte van het verlies hangt af van de doorberekende bezorgkosten. Maar zelfs een sterk geautomatiseerd centraal magazijn zou nog altijd 7% van de kassabon aan verlies kosten. De meest kosteneffectieve methode om verliezen te beperken, is die van kleinere merkgebonden, geautomatiseerde magazijnen, denkt Bain.

Engeland wordt gezien als voorloper op supermarktgebied. In dat land doet de op een na grootste kruidenier iets dat tegen het advies van Bain én de oude trend van grote geconcentreerde distributiesystemen in lijkt te gaan.

Sainsbury’s sluit zijn elektronische distributiecentrum in Londen om online verder te kunnen groeien. Werknemers krijgen een baan bij supermarkten in de buurt waar het bedrijf zijn online-afdelingen juist uitbreidt. Zo verkort de supermarktketen bezorgafstanden en kan het personeels- en voorraadkosten delen. Ook het Britse Ocado, pionier in enorme geautomatiseerde bezorgmagazijnen, opent (hightech) kleinere fulfilmentcentra die in een bestaande winkel kunnen passen en maakt bezorging vanuit winkels mogelijk. Om het simpel te zeggen: de winkel wordt naast het magazijn waar consumenten nu ook al hun eigen orders uit het schap komen halen ook de plek waar bezorgers de boodschappen verzamelen die je vanaf thuis bestelt.

Naast die nieuwe vorm van functieverdubbeling, zal volgens Bain ook blurring, de grensvervaging tussen kruidenier en foodservices (kant-en-klare maaltijden die je meteen kunt opeten) toenemen. In Nederland zijn de SPAR City winkels daar een leerzaam voorbeeld van. Wie alleen maar groot is in bijvoorbeeld boodschappen, verliest. Omgekeerd lijkt hetzelfde te gelden. Goed zijn in één functie en die op kleine schaal uitvoeren, is al evenmin een houdbaar business model. Business Insider meldt dat restaurants inzien dat thuisbezorging te weinig oplevert en alweer stoppen met alleen de functie koken voor klanten thuis..

Kleinere, lokale winkelmagazijnen lijken dan ook de juiste basis te bieden om de slag om de consument aan te kunnen door te kosten laag te houden. De nieuwe werkelijkheid voor de winkelier zou zomaar ook 'kleiner maar goedkoper dan de grote winkels' kunnen heten. Dat is goed nieuws voor winkelverhuurders. In het komende jaar zullen door faillissementen de nodige gaten vallen in winkelstraten waardoor snel een uitgebreid web van kleinere eetwinkels kan ontstaan waar je boodschappen kunt doen en bestellen en kant-en-klare maaltijden kunt ophalen en thuis laten bezorgen.
Dit artikel afdrukken