We belden met het hoofdkantoor van Kruidvat, want we meenden er al eerder van te hebben gehoord. Klopt: "de actie vindt dit jaar voor de derde keer plaats en wordt erg gewaardeerd door onze klanten. Daarom herhalen we hem."
Op Facebook reageren mensen verschillend op de humor van Schalkwijk. Velen vinden dat 500 gram snoep niet voor 1 persoon bedoeld kan zijn. Geen reden dus om er zo zwaar aan te tillen, zegt die lijn van reacties. Volgens het Voedingscentrum bepaalt de portiegrootte wat je 'normaal' vindt. Dus als je een halve kilogram snoep krijgt, ga je er waarschijnlijk meer van eten dan wanneer je een handje snoep krijgt. Toch een kwalijke zaak dus, als we er van uitgaan dat het Voedingscentrum gelijk heeft.
De verkoopster van een Kruidvatwinkel in Utrecht vertelde ons dat de snoepaanbieding altijd goed verkoopt. We checkten het rare gevoel dat uit een aantal reacties spreekt. "Is dat niet een beetje raar, snoep bij je tandpasta?", vroegen we. Klanten kijken er volgens haar niet raar van op. Zelf vond ze het juist een goede combinatie: "met die tandpasta kun je na het snoepen je tanden tenminste goed poetsen." Bovendien: "er zit genoeg tandpasta in de tube."
De actie liep vorige week en gold ook bij andere producten, zoals gezichtscrème en bodylotion. Wel goed poetsen natuurlijk.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Als ze er nou nog een tandenborstel bij deden zou het een goede aktie zijn.
Geef nou gewoon korting op die tandpasta of fruit, dan laten we het snoep wel liggen.........lijkt me de beste optie
Bij aankoop van snoep gratis tandpasta of een zak met fruit. Is dat een optie?
Het staat al min of meer in de tekst: klanten kruidvat ALTIJD blij met gratis schepsnoep, maakt niet uit bij wat voor artikel dat zit, als het maar voor niks is.
En of ik er blij van wordt of niet? Maakt dat wat uit voor de keuzes die de klant wil maken? Nee, helemaal niks, of ze het nu via een 1+1 aanbieding bij de AH krijgen of via een actie van de kruidvat, snoepen doet die klant toch wel en als het gratis is nog meer.
Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden. Enerzijds denk ik dat vooral mensen die toch al regelmatig snoep scheppen hier gebruik van maken. Het is de vraag of er extra snoep moet worden aangevoerd in de Kruidvat winkels.
Anderzijds, als je het bekijkt vanaf de kant dat de 'voedselomgeving' zeer bepalend is voor wat men naar binnen werkt (en daarmee de volksgezondheid), dan is dit wel een extreem voorbeeld waarin een omgeving gecreëerd wordt die aanzet tot snaaien. De drempel tot snoepen wordt zo laag, dat het geen lekker extraatje meer is, maar bijna gratis beschikbaar. Het is een bulkgoed geworden, dat in kilo's weggeven wordt.
Hoe ludiek de idiote combinatie van tandpasta en snoep ook is, opnieuw moet de vraag op tafel welke verantwoordelijkheid een winkel(keten) heeft. Het is de winkel die hier de voedselomgeving creëert. Als je accepteert dat de menselijke natuur zo is dat aankopen geen afgewogen, rationele keuzes zijn, maar sterk geleid worden door de prikkels uit de omgeving, dan kan je stellen dat de verantwoordelijkheid voor het consumptiegedrag ligt bij zij die die prikkels creëren.