imageSteeds meer consumenten kopen in de natuurvoedingswinkel. Hun belangrijkste motieven om voor biologische voeding te kiezen zijn ‘pure en gezonde producten’, ‘smaak’, ‘milieu’ en ‘diervriendelijkheid’. Dit blijkt uit recent consumentenonderzoek van Biologica, de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding. Het betreft een representatieve steekproef onder klanten van natuurvoedingswinkels met 611 respondenten. Vrijwel alle respondenten (91%) zijn bewuste kopers die waarde hechten aan gezonde voeding. Dit in tegenstelling tot de gemiddelde Nederlandse consument: slechts 13% van alle consumenten denkt bewust na over voeding (1). Welke motieven de klanten van natuurvoedingswinkels precies hebben om biologische producten te kopen, verschilt per inkomens- en leeftijdssegment. ‘Een puur en gezond product’ en ‘smaak’ wegen bij de hogere inkomensgroepen het zwaarst. Ook mensen van middelbare leeftijd vinden ‘smaak’ belangrijk. Jongeren en mensen van middelbare leeftijd vinden ‘milieu’ belangrijker dan ouderen. Ook vinden jongeren ‘diervriendelijkheid’ belangrijk.

Uit het onderzoek blijkt dat mensen die geregeld biologische producten kopen, vaker naar natuurvoedingswinkels gaan dan de mensen die af en toe kiezen voor biologisch. De respondenten kopen met name biologische groente, fruit en brood in de natuurvoedingswinkel, terwijl voor biologische zuivel, aardappelen, eieren en vlees de supermarkt een belangrijk aankoopkanaal is geworden. Aardappelen en eieren worden relatief veel bij de overige kanalen (bij de boer, markt) gekocht.

Meer dan een kwart van de totale respondentengroep eet geen vlees. In Nederland is het aantal vegetariërs ruim 4,5% (Bron: Vegetariërsbond). De meeste respondenten zijn tegen gentechnologie in de landbouw, omdat niet bekend is wat de gevolgen van gentechnologie op lange termijn zijn.

De omzet in het natuurvoedingskanaal is in 2005 bijna 5% gegroeid (Bron: EKO-monitor 2005 van Biologica). De groei komt niet door ander aankoopgedrag, zo blijkt uit het consumentenonderzoek, maar door een toename van het aantal klanten in natuurvoedingswinkels.

1 Bondt de, J. (2001). Biologisch voedsel, hype of trend? In: Eye; vol 4, nr 4 (april 2001), p. 18-19.

bron:biologica
Dit artikel afdrukken