Volgens de professoren Kok en Katan in de NRC van dit weekend (p. 2) moet er 1 label komen voor gezond eten. Het moet aan heel strenge eisen voldoen. Dan weet je tenminste dat de consument met een gezond boodschappenkarretje thuiskomt. Volgens Katan moet dat omdat hij na jaren studeren zelf nog steeds geen etiketten kan ontcijferen. Volgens Kok moet dat omdat drop geen logo moet mogen krijgen. Dat geldt natuurlijk ook voor Cup-a-Soup, Frideale en nog veel meer van die producten die gezond moesten mogen heten om ze beter te laten verkopen.
In het artikel vertelt een consument te denken dat een product met een logo 'alles' bevat. Van omega's 3 tot vezels. En van alle vitaminen tot alle mineralen die je maar kunt bedenken. Bedrog zegt Kok, want het is alleen maar minder slechte meuk.
Prima idee dus van Kok. Zou het? Van hem mogen er alleen gezonde stoffen in een product met dat Ene Almachtige Logo. Weg met alle onzin die Ik Kies Bewust, Paul Rosenmoeller en het Voedingscentrum over ons heen storten.
Kok blijft alleen zitten met 1 Allemachtig Groot Probleem.
En dan Katan. Dat hij nog steeds geen etiketten kan lezen begrijp ik, maar waarom moet er dan Een Almachtig Label op? Nog niet zo lang geleden zat er niet eens een etiket op wat we aten en toch ging het vanzelf goed.
Waarom bedenkt Katan niet hoe dat komt?
Best Duo Kant & Klaar, labels zijn big business. Laat ze toch, want er moet iets verkocht worden.
Maak vooral meer labels en laat ze knal commercieel worden. Dan gelooft de consument er straks vanzelf niks meer van. Er is ook niemand meer die gelooft dat Omo witter wast.
Een Almachtig Label, dat is een marketingmultinational. Machts- en geldbeluste slimmerikken zijn er meer in geinteresseerd dan in een fusie tussen Nestle, Danone, Procter & Gamble en Unilever. Hou het daarom maar bij veel, dan heb je tenminste nog wat te zeggen.
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Sandor Schiferli,wat een zeer aardige geste.
De schaal met eten doorgeven,klinkt ook veel aantrekkelijker,dan educatie.
Een van de redenen,ik had niet veel verbodens,maar 1 verbod van mij aan tafel was en is,dat er geen radio aankomt.Geen vervelende gesprekken.
Nu we weer met kleinkinderen eten,zeggen we altijd eventjes naar degene[n] die heeft gekookt:
goed en lekker gekookt.
Ook al lusten ze dan niet alles,de geste is mooi.En zo hoop je,dat je iets wezenlijks doorgeeft.
Zoals hier al meerdere keren is gezegd,dat kinderen van nature geinterreseerd zijn,dat bleek mij de afgelopen week weer eens.Naar mijn idee,zou daar veel meer op ingegaan moeten worden en wel zo jong mogelijk.
Ik ging met ze naar de Menkemaborg[2,4 en 6j.oud]
Dacht ik dat mijn kleinzoon 4j.enorme interresse zou hebben in de kanonnen,wat bleek:in de keuken,de kelder.Later in de tuin, de moestuin.Mijn oudste kleindochter helemaal weg van de bloemen en vooral rozenpoortjes.
Gelukkig kon ik ze vertellen,wat er stond te groeien.Wees op de mooie rodekoolplant.Ja zei de oudste,dat kan je zien Oma,het wordt al rood.
Thuiskomend mochten ze van mij de eettafel in de keuken ombouwen tot hut,speelden ze de Borg na.Pannekoeken op de traditionele manier gebakken,met bloem en eieren.We hebben onder de tafel gegeten,tafelkleed op de grond.
Zo,en dat heeft indruk gemaakt.
Big mother is watching you !
Laten we toch ophouden met al die misleidende logo's (zogenaamde info). Laten we zelf leren wat lekker, puur en eerlijk is. Door met elkaar te gaan eten, en gezellig te praten wat echt goed is. Professoren en ambtenaren noemen dat educatie, ik noem het "het doorgeven van de schaal met eten".
2 jaar terug was ik in Riyadh en heb daar het concept MyDietCenter bezocht van de Al Munajem Group (http://www.munajem.com/diet.html )
Dat is een grote foodprovider in het M.O. Het werkt vrij simpel; Je komt met je voedingsprobleem, wat het ook mag zijn, maar vaak zijn het wel de 'flinkerds', langs bij het Diët center. Tijdens het bezoek wordt een plan opgesteld met duidelijke doelstelling en je geeft je voedingsvoorkeuren aan, als je bijvoorbeeld geen vis lust dan wordt dat niet in je dieet programma verwerkt want het blijft niet bij een advies.
Diëtcenter verzorgt namelijk ook daadwerkelijk voor je dagelijkse eten. Het is dus een diëtist-plus één keer per dag komt op jou gewenst tijdstip een koelautootje langs, met een prachtig doosje met heerlijk en ambachtelijk bereid eten (daarvoor was ik daar) dit alles voor de prijs van $700/maand, dat noem ik nou commercieel.
Je had er meer dan genoeg aan maar je wist één ding zeker als iedere dag mijn doosje braaf leeg eet en doe wat ik normaal ook altijd doe dan haal ik mijn doel zoals vooraf bepaald.
Ik zie hier nog wel kansen voor de speciaalzaken of zorginstellingen die met een exact zelfde voedingssysteem werken.
Sandor schrijft: "En op groenten en fruit een stickertje". Liever niet, zolang er logo's (IKB, GKK of het aanstaande staatslogo Klink) op K&K-meuk geplakt worden.
Het scheelt hooguit de vragen van de 15-jarige achter de kassa. "Meneer, is dit een komkommer?" 'Nee, het is een courgette' (waar gebeurd).
Weer een tekstregel (geen regel) voor het 'A4 Die Eet Boek': Wantrouw 'eten' waar een logo op staat.
NRC schrijft:
Voor verantwoorde voeding bestaan diverse logo's. Maar consumenten weten niet wat die betekenen.
Nu we toch leven in een land van ongevraagde (en door anderen opgelegde) regels en regeltjes lijkt mij het volgende voorstel aan de regering best een haalbare kaart tot goed gevolg:
Zet op elke verpakking een websitevermelding van herkomst. En op groenten en fruit een stickertje.
En dan moet op elke website alle vermelding, informatie die maar te bedenken valt genoteerd staan.
Zoals
- herkomst
- wijze van productie (van zaadje tot consumptieproduct)
- toegevoegde ingrediënten
- fair price producent
- productie- en distributieketen
- etc etc
Als we met z'n allen een paar uur bij elkaar zitten (met milieubewust geproduceerde wijn), kunnen we vast een totaalplaat maken. Een www.sticker!