In het persbericht leggen Lidl en Kipster uit dat voor de eieren van Kipster geen haantjes gedood worden. Niet bij het vullen van de stallen met leghennen, en ook niet bij het vervangen ervan. De eerste lichting broertjes van de Kipster-leghennen werd opgefokt en verwerkt tot haanburgers. Te koop bij de Lidl. Nu de eerste generaties Kipster-hennen uitgelegd zijn - dat is normaal na zo'n 600 dagen -, wordt ook hun vlees, samen met dat van hun broertjes, tot rookworst verwerkt. Best bijzonder omdat leghennen over het algemeen eindigen als 'soepkippen', in het diervoer of de export naar Afrika.
"Waar legkippen zijn, komen evenveel haantjes ter wereld. Ze worden gezien als waardeloos, want ze leggen (uiteraard) geen eieren. Ook zit er te weinig vlees op de botten om te concurreren met vleeskippen. Gebruikelijk is om deze kuikens te vergassen zodra ze uit het ei kruipen. In Nederland gaat het om zo’n 40 miljoen haantjes op jaarbasis," aldus het persbericht. Kipster deed dat vanaf het begin dus anders. De haantjes, broertjes van de leghennen, groeien op bij een biologische boer, onder zo goed mogelijke omstandigheden. Door ze op te fokken krijgen ze een functie in het voedselsysteem. "Per saldo hoeven er dan minder dieren gedood te worden voor onze vleesconsumptie," zegt Ruud Zanders van Kipster, "want een kilo van dit hanenvlees kan een kilo vlees van speciaal hiervoor gefokte dieren vervangen."
Dat het laten opgroeien van de leghaantjes op een biologische boerderij relatief kostbaar en weinig efficiënt is, nemen Kipster en Lidl bewust in hun overwegingen mee. De leghaantjes eten relatief veel in verhouding tot het vlees dat ze aanzetten. Vanuit milieu- en efficiency-oogpunt is een plofkip beter. Voor McDonald's is dat bijvoorbeeld de reden om gewoon plofkip te serveren. Kipster vindt het tegengaan van verspilling van levende dieren zwaarder wegen dan efficiency. Zanders: "Als kippenboer met een plantaardige levensstijl vind ik het moeilijk te verteren om het leven van onze haantjes direct te vernietigen, terwijl op een andere boerderij vleeskippen geboren worden."
In het klimaatneutrale ei van Kipster is de carbonfootprint van de haantjes overigens gewoon meegenomen. "Onderdeel van Kipster eieren is het vlees. Zo verkopen we niet alleen de eieren maar ook het vlees. We zijn blij dat het ons is gelukt dit vernieuwende artikel dit najaar op te kunnen nemen in ons assortiment," zegt Quirine de Weerd, Senior Manager Corporate Responsibility & Relations van Lidl.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
ej van Ginkel , Kipster weet zelf ook wel dat het afmesten van die haantjes niet 'eco-efficiënt' is, maar ze doen het toch omdat het te lastig was om aan de consument uit te leggen dat vergassen van eendagshaantjes beter is voor de carbon footprint. De ecologische voetafdruk van het afmesten van de haantjes compenseert Kipster (door bomen te planten, geloof ik).
Sympathiek verhaal maar het jeukt aan alle kanten, de vegetarische rookworstenboer en een klimaatneutraal ei waarin zelfs de footprint van een enorm inefficiënt afgemeste leghaan past
klinkt allemaal meer als een verkoopverhaal dan als iets wat realiseerbaar is.