Kippenslachter en -verwerker Plukon Food Group staat te koop. Dat meldt EVMI.

Plukon, eigenaar van de merken Friki, Pingo en Maïski, is één van de grotere spelers op de pluimveemarkt in West-Europa. Vorig jaar gingen er al geruchten dat het bedrijf verkocht zou worden. Topman Peter Poortinga gaf toen echter aan dat hij eerst een integratieslag wilde voltooien. Het bedrijf nam de afgelopen jaren Interchicken, Lintor, Verbinnen en het Duitse Stolle over en wist het operationele resultaat - tegen het marktsentiment in - in zes jaar tijd bijna te verdubbelen.

Vorige week schreef Poortinga aan zijn zakelijke relaties dat investeerder Gilde Buy Out Partners de tijd nu dan toch rijp acht om Plukon in te etalage te zetten, teneinde de 'toonaangevende rol in de Europese pluimveevleesindustrie (te) behouden en waar mogelijk uit te breiden’.

7 miljoen vleeskuikens per week
Plukon slacht, verwerkt en verpakt 7 miljoen vleeskuikens per week in 13 vestigingen in Nederland, Duitsland en België. Tijdens de recente vogelgriepuitbraak bleek dat deze 'meerlandenstrategie' effectief uitpakte omdat de buitenlandse vestigingen de Nederlandse productie deels konden overnemen. In Nederland zijn er 4 vestigingen. Plukon heeft 4.000 werknemers, genereert een jaaromzet van 1,35 miljard euro en levert aan de grote Nederlandse, Duitse, Belgische en Franse foodretailers. Daarnaast vindt het zijn afnemers in de verwerkende industrie en onder internationale foodservice bedrijven.

Gilde Buy Out Partners denkt met de verkoop een opbrengst van 500 à 600 miljoen euro te genereren, 7 tot 8 keer het bruto bedrijfsresultaat. Mogelijk geïnteresseerde partijen kunnen zowel branchegenoten als durfinvesteerders zijn.

Fotocredits: Plukon
Dit artikel afdrukken