De vier vormen zijn de ‘bell’, ‘ball’, ‘bone’ en ‘boot’. Een woordvoerder van de McDonald’s legt op het vraag en antwoord forum van McDonald’s uit waarom er vier vormen zijn.
Het antwoord blijkt verrassend eenvoudige psychologie. Drie vormen zijn te saai, maar vijf zouden een vreemde indruk geven. De nuggets zijn wel allemaal ongeveer even zwaar, zodat de bereidingstijden gelijk zijn. Een andere woordvoerder benadrukt dat de vormen zo ontworpen zijn dat je ze goed kunt dippen, en dat ze gewoon leuk zijn.
Wakker Dier
‘Bell’, ‘ball’, ‘bone’ en ‘boot’ zijn inmiddels niet meer de enige namen voor de nuggets. In de campagne ‘Plofkipjes, spaar ze allemaal!’ doopte Wakker Dier ze al om tot kreupele Cripple, volgevreten Fatty, oververhitte Puffy en Blisty met zijn voetzweren.
Volgens McDonald’s is het beeld dat Wakker Dier in die campagne schetst ernstig vertekend. Het bedrijf zegt altijd de balans op te maken tussen dierenwelzijn, milieu en betaalbaarheid voor de klanten. De vraag is natuurlijk hoezeer een minder grote betaalbaarheid het klantbelang zou schaden en hoeveel winst een naar welzijn en milieu doorslaande balans zou kunnen opleveren voor de samenleving als geheel.
Op 10 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Nou, ik heb ze ooit weleens gegeten, waren erg zout, maar heb werkelijk nog nooit naar de vorm gekeken hoor, het ging mij erom dat ze in mijn mond terechtkwamen en lekker moesten smaken. Toen vond ik dergelijk spul heel lekker, als ik het nu een keer zou nemen zeg ik "nou, vond ik dat toen nou zo enorm lekker?" en dan zou ik nu nog steeds niet op de vorm letten. Bij de Aldi hebben ze ook kip'nuggets' en die zijn gewoon een ovale ronde vorm, totaal niks saais aan.
Een nugget is overigens een "Goud klompje".