Altijd gedacht dat de vorm van de kipnuggets bij McDonald's toeval is? Dan vergis je je. De Daily Mail wijst op een filmpje dat McDonald’s Canada 2 jaar geleden publiceerde waaruit blijkt dat er vier vormen zijn waar heel bewust voor is gekozen. Ze hebben zelfs een naam.

De vier vormen zijn de ‘bell’, ‘ball’, ‘bone’ en ‘boot’. Een woordvoerder van de McDonald’s legt op het vraag en antwoord forum van McDonald’s uit waarom er vier vormen zijn.

Het antwoord blijkt verrassend eenvoudige psychologie. Drie vormen zijn te saai, maar vijf zouden een vreemde indruk geven. De nuggets zijn wel allemaal ongeveer even zwaar, zodat de bereidingstijden gelijk zijn. Een andere woordvoerder benadrukt dat de vormen zo ontworpen zijn dat je ze goed kunt dippen, en dat ze gewoon leuk zijn.



Wakker Dier
‘Bell’, ‘ball’, ‘bone’ en ‘boot’ zijn inmiddels niet meer de enige namen voor de nuggets. In de campagne ‘Plofkipjes, spaar ze allemaal!’ doopte Wakker Dier ze al om tot kreupele Cripple, volgevreten Fatty, oververhitte Puffy en Blisty met zijn voetzweren.

Anneloes van Boven
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Volgens McDonald’s is het beeld dat Wakker Dier in die campagne schetst ernstig vertekend. Het bedrijf zegt altijd de balans op te maken tussen dierenwelzijn, milieu en betaalbaarheid voor de klanten. De vraag is natuurlijk hoezeer een minder grote betaalbaarheid het klantbelang zou schaden en hoeveel winst een naar welzijn en milieu doorslaande balans zou kunnen opleveren voor de samenleving als geheel.
Dit artikel afdrukken