"De gemiddelde pluimveehouder denkt niet na over wie zijn ei of vlees straks gaat opeten", vertelt Noud Janssen. Samen met Albert Hoekerswever, Peter van Kruijsdijk en Dineke Rietveld staat hij aan de wieg van Kip van Oranje-plein op de VIV.

Zo'n anderhalf jaar geleden begonnen ze te bouwen aan een platform, dat pluimveehouders wil helpen 'door te pakken' richting retail en foodservice-bedrijven. Want die gemiddelde pluimveehouder is gefocused op zijn bedrijf, innovatie, stalsystemen, gezondheid van zijn kippen, stalklimaat, dierenwelzijn, voersamenstelling, fijnstof, milieueisen, keurmerken en wat dies meer zij. Maar van hoe hij zijn ei of zijn kip aan de man gaat brengen, heeft hij geen kaas gegeten.

Deze week bracht de Rabobank naar buiten dat het aandeel van concepten - denk aan het Beter Leven-keurmerk en concepten met traag groeiende vleeskuikens - in de productie van pluimveevlees zal verdubbelen ten opzichte van 2017. In het eierschap is het al dringen geblazen, met tientallen verschillende soorten eieren. "De groei van het aandeel concepten komt door druk van NGO’s, vragen van consumenten en productdifferentiatie bij de retail", schrijft de bank. Daarom willen consumenten een ei en kippenvlees dat met aandacht voor dierenwelzijn is geproduceerd, met een lokale herkomst en 'met een verhaal'.

Precies in dat 'gat' springt Kip van Oranje, door innovatieve mensen, bedrijven en merken bij elkaar te brengen, kennis te delen en boeren een podium te bieden. Het platform stoelt op 3 pijlers: korte keten, data-uitwisseling en bruggen slaan naar de foodsector. Tijdens de VIV Europe die komende week in Utrecht wordt georganiseerd, staat Kip van Oranje letterlijk centraal. De entreehal, waar alle bezoekers binnen komen, is overgenomen door Kip van Oranje. Er is een innovatiebos, vitaliteitsplein, kennistheater en live cooking met nieuwe ei- en kipconcepten. De kip van Oranje-partners onthalen de VIV-bezoekers in hun ‘glamping’-tenten en presenteren het 'Pluimveeschap van de toekomst', dat de diversiteit van de pluimveesector moet illustreren.

"Voor ons is dit geslaagd als we straks één of meerdere concepten terugzien in het schap van de super of bijvoorbeeld bij een zorginstelling, maaltijdboxenleverancier of hotelketen. Dan is er een brug geslagen tussen een individueel ei- of vleesconcept en een marktpartij", zegt Janssen. "En dan is het gelukt om een pluimveehouder uit zijn beschermde omgeving richting de consument en de maatschappij uit te nodigen. Ik vind het erg spannend of we de doelgroep ervan kunnen overtuigen in beweging te komen. Een ei is de beste vleesvervanger; maak van je dag-zonder-vlees dus een eidag! Dat én hoe dat kan, hopen we met Kip van Oranje te laten zien."

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.




Kip van Oranje is een platform dat Nederlandse kip aan een hechte ketenrelatie moet helpen. Volgens pluimveehoudster Alice van Drie werkt dat nog niet goed omdat de Dierenbescherming goedkopere kippen uit het buitenland ook van sterren voorziet. Dan gaat het mis. Kip van Oranje probeert Nederlandse merken te maken. Wie die Nederlands houdt, maakt Alice blij als de consument er de meerwaarde van inziet. Dan wil iedere super liever zo'n kip dan een alleen-maar-sterrenkip-of-ei.
Dit artikel afdrukken