De supermarktformule met het blauwe logo schrijft de productieketen van kippenvlees verder te willen verduurzamen en transparant maken. Via het Beter voor-programma gaat Albert Heijn een exclusieve samenwerking aan met 200 Nederlandse pluimveehouders en zijn vaste relatie Plukon Food Group, een pluimveeverwerkingsbedrijf. Onderdeel van het programma is dat Albert Heijn vanaf 2023 minimaal scharrelkip met 1 ster Beter Leven Keurmerk aan zal bieden.

Aan deze stap zijn jaren van discussie tussen retailers, boeren en dierenbeschermers voorafgegaan. Als gezamenlijk initiatief ontwikkelde het CBL, de koepel van supermarktorganisaties, de Kip van Morgen omdat de stap van een plofkip naar de kip met 1 ster van de Dierenbescherming als te groot, want te duur, werd gezien. Die Kip van Morgen was van een trager groeiend hybride ras, maar sneller slachtrijp dan de 1-ster kip, die oorspronkelijk Volwaard (2007) heette omdat de naam Boerenkip niet gepikt zou zijn door de Reclame Code Commissie.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM), Nederlandse mededingingswaakhond, wees de kip af omdat die consumenten op hogere kosten zou jagen, zonder hen een keuze voor betaalbaardere varianten te bieden. Jumbo besloot tot een kip tussen de Kip van Morgen en de 1-ster kip in, de zogeheten Nieuwe Standaard Kip. De overige supermarkten kozen allemaal voor een lichte variant op de Kip van Morgen. Na vandaag is die situatie doorbroken en zet Albert Heijn als marktleider een streep door de Kip van Morgen.

In juli 2019 werd nieuwe wetgeving afgesproken om kippen van Morgen toch mogelijk te maken. De marktleider doorbreekt die wettelijke noodzaak vermoedelijk door het zetten van een nieuwe norm.

Wakker Dier maakte het Albert Heijn de afgelopen 2 jaar moeilijk met niet aflatende campagnes tegen de AH-variant van de Kip van Morgen, maar feliciteerde AH vanmorgen direct met de nieuwe 1-ster kip, die eigenlijk al bestaat sinds 2007. Hij ontstond uit een samenwerking tussen voerbedrijf Coppens en slachter Flandrex (inmiddels onderdeel van Plukon). Het idee voor de Volwaard/1-ster kip werd bedacht door voormalig directeur Ad Kemps van Coppens en uitgewerkt in samenwerking met Marijke de Jong van de Dierenbescherming. Zij wilden de kip behoeden voor nog snellere groei en voorzagen grenzen aan de mogelijkheden van het dier.

Anno 2021 voegt Albert Heijn eigentijdse duurzaamheidselementen toe aan de kip uit 2007. De mest van de dieren wordt 100% circulair verwerkt, zegt AH. Daarnaast starten de blauwe boeren met het opwekken van stroom via zonnepanelen of wind om vanaf 2025 100% zelfvoorzienend zijn in hun stroombehoefte. AH wil 100% transparant worden over de herkomst van het voer van de kippen en de verduurzaming van de eiwitten in het kippenvoer. De overgang naar het 1 ster Beter Leven Keurmerk moet de uitstoot van fijnstof en ammoniak (stikstof) met zo'n 50% minder verminderen. Verder wil AH de CO2uitstoot van de kippen met minimaal 15% reduceren in 2030 ten opzichte van 2018. AH belooft de boeren een afnamegarantie om de boeren investeringen op de langere termijn te kunnen laten doen. De extra kosten voor het Beter voor-programma krijgen de boeren direct vergoed via hun inkoopprijs.

Dit artikel afdrukken