Ouders hebben in toenemende mate moeite met kindermarketing voor ongezonde producten. Dat blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Flycatcher dat in opdracht van het Voedingscentrum onderzoek deed.

Het gaat om een steekproef onder 1.010 ouders met kinderen tot en met 17 jaar. De helft van de ouders geeft aan moeite te hebben met kindermarketing en driekwart is van mening dat kindermarketing op scholen, sociale media en tijdens sportevenementen moet stoppen. Negen op de 10 ouders denkt bovendien dat kindermarketing op sportevenementen, scholen, in televisieseries, films en games effect heeft op de voedselkeuzes van kinderen.

“Steeds meer fabrikanten van snoep, koek en frisdranken zetten vloggers in om reclame te maken voor hun producten,” zegt Astrid Postma van het Voedingscentrum in een Radar-uitzending.

Volgens het Voedingscentrum moeten kinderen beter beschermd worden tegen kindermarketing door een aantal nieuwe punten toe te voegen aan de huidige Reclame Code. De regels rondom kindermarketing moeten bijvoorbeeld worden aangescherpt en de leeftijdsgrens moet worden verhoogd naar 16 jaar.
VC - Ouders hebben moeite met kindermarketing | Voedingscentrum
Reageer
  • Deel
Druk af