Hoewel kinderen een voorliefde blijven hebben voor junkfood, zijn ze heel goed op de hoogte van gezonde voedingskeuzes. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van het adviesbureau Technomic. De onderzoekers stellen dat een grote meerderheid van de ondervraagde jongeren tussen zes en twaalf jaar goed kan aangeven wat onder gezonde voeding wordt verstaan. Volgens Technomic is die grote kennis in belangrijke mate te danken aan de uitgebreide informatie die rond gezonde voeding wordt verspreid. Dat zal volgens de onderzoekers uiteindelijk ook een impact hebben op de keuzes van deze jongeren als consument, zodat restaurants en voedingsproducenten snel zullen moeten overstappen op een groter aanbod aan gezonde voedingsartikelen.

Uit het onderzoek bleek dat bijna 90% van de ondervraagde kinderen gezonde voeding in verband brachten met groenten en fruit, gevolgd door salades (78%), gestoomde groenten (76%) en eieren (72%). Ten minste de helft maakte bij gezonde voeding gewag van vis, kaas, kip en plantaardige boter. De onderzoekers voegen er aan toe dat kinderen ook in werkelijkheid kiezen voor gezondere voeding. Uit een analyse van de kindermenu`s bij Amerikaanse restaurantketens blijkt dat het aandeel van gezonde voeding groter is geworden. Salades vormen één van de belangrijkste voorgerechten van deze kindermenu`s, samen met een grotere keuze aan gezondere bijschotels en dranken. Bovendien bieden restaurantketens op hun kindermenu`s meer producten aan die als organisch of natuurlijk worden aanbevolen.De onderzoekers kwamen verder tot de vaststelling dat de voorkeuren van jongeren tussen tien en twaalf jaar gevoelig afwijken van de keuzes van kleinere kinderen. `Oudere kinderen kiezen sneller voor steaks, visgerechten en salades,` aldus het magazine Marketing Daily. `Jongere kinderen kiezen meer voor snacks, pizza en frieten.` Technomic kwam verder tot de vaststelling dat moeders quick-service restaurants kindvriendelijker beschouwen dan andere restauranttypes. Vooral Chick-fil-A en McDonald`s krijgen daarbij de hoogste scores. De restaurantkeuze wordt door moeders vooral gemaakt op basis van de voedselkwaliteit, de algemene hygiëne en de dienstverlening.


Bron: Express.be / MD Info met dank aanmkb.net

Ailko Faber
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken