Superfoods zijn uit. Dat maakte Linda van de week al duidelijk. Vandaag komt een kinderziekenhuis uit de kast: de gezondheidstrend zorgt voor ongezonde kinderen.
Onder de kop 'Geef ze een patatje af en toe, niet alleen superfood' treedt vandaag Sandra Schrama van het Haagse Juliana Kinderziekenhuis in het Algemeen Dagblad naar buiten over de gevolgen van de gezondheidshypes in de pers.
'Niet meer ongesteld' door koolhydraatbeperking
De krant schrijft: Vlak voor kerst kreeg kinderarts Sandra Schrama van het Juliana Kinderziekenhuis er in 2,5 week tijd zelfs 7 nieuwe patiënten bij met klachten door ondervoeding. "Daar schrok ik zo van, dat ik besloot: we moeten wat doen.'' Dus wil ze nu haar verhaal vertellen.
En dat luidt: pas op met 'te gezonde' voeding. Aan de huidige gezondheidsrage kleven risico's, zegt ze. ,,Mensen schrappen steeds meer voedingsmiddelen van het menu: melk, brood, boter. Er blijft minder over dat je wel kunt eten. Te weinig voor een kind, dat in de groei is. Zeker als het ook nog veel sport.''
Het probleem zou vooral spelen bij hoger opgeleide ouders. Met name door de koolhydraatbeperkende trend in het nieuws over voeding en gezondheid krijgen kinderen problemen. Kinderen in de groei komen tekort. Schrama: "Ik zie soms meisjes van 17, die niet meer ongesteld worden. Ze zijn enorm bezorgd of ze straks kinderen kunnen krijgen.''
Linda de Mol schreef van de week: "meiden, zijn we niet doorgeslagen?" en poseerde uitdagend met een patatje mét.
Kindermarketing
Is het toeval dat deze week een alliantie tegen kindermarketing in volle hevigheid losging? Met als aangever Bart Combée van de Consumentenbond fileerde De Monitor van Teun van de Keuken de 'huichelaars' van de Voedingsmiddelenindustrie. Van de Keuken liet in een interview geen spaan heel van industrievertegenwoordiger Philip den Ouden. Op twitter werd Den Ouden afgebeeld met een lange Pinokkio-neus omdat hij beweert dat de industrie zich wel in acht neemt. Andere reacties, zelfs genuanceerde, op sociale media waren niet minder duidelijk:
Toeval wil dat ik afgelopen zomer een debat mocht leiden waarin professor Jaap Seidell, lid van de alliantie van de Consumentenbond, diezelfde Philip den Ouden juist geen zware onvoldoende wilde geven voor de inspanningen van de voedingsmiddelenindustrie om mensen gezonder te laten eten. Een en ander ondanks aandringen en aanmoediging daartoe.
Ander toeval wil dat een antikoolhydraten-fundi afgelopen week Foodlog met geraas meende te moeten verlaten omdat hij het van Noord-Koreaanse praktijken vond getuigen dat zijn anticarbisme - ik introduceer bij deze het nieuwe woord - hier niet langer werd getolereerd. Foodlog kent gelukkig geen blinde groentenideoloog die denkt dat we alleen met rawfoods of gekookte groenten gezonde kinderen en mensen krijgen, maar het zou van hetzelfde laken een pak zijn.
Zijn de aanpak van kindermarketing en het opgekomen gezondheidsfundamentalisme rond eten een totaal ander onderwerp dan het probleem dat kinderarts Schrama signaleert? Ik geloof er geen fluit van.
18 maart Museum Boerhaave: een echt Nieuw Normaal?
Mij fascineert deze vraag: zou een echt Nieuw Normaal nog mogelijk zijn of kunnen we alleen nog maar communiceren in hypes en mediavermaak? Hypet Linda nu weer het patatje? We kennen inmiddels de gevolgen van beide kanten.
Op 18 maart organiseert Foodlog in het kader van tentoonstelling Foodtopia in Museum Boerhaave (Leiden, aanvang 19.30h) het Grote Superfoodsdebat.
Nadere communicatie daarover volgt maandag. Het onderwerp kon door de gebeurtenissen van afgelopen week niet mooier gepositioneerd worden, zoals mediastrategen en marketeers dat noemen.
Fotocredits: Giethoornse catamaran, d_vdm
Dit artikel afdrukken
'Niet meer ongesteld' door koolhydraatbeperking
De krant schrijft: Vlak voor kerst kreeg kinderarts Sandra Schrama van het Juliana Kinderziekenhuis er in 2,5 week tijd zelfs 7 nieuwe patiënten bij met klachten door ondervoeding. "Daar schrok ik zo van, dat ik besloot: we moeten wat doen.'' Dus wil ze nu haar verhaal vertellen.
En dat luidt: pas op met 'te gezonde' voeding. Aan de huidige gezondheidsrage kleven risico's, zegt ze. ,,Mensen schrappen steeds meer voedingsmiddelen van het menu: melk, brood, boter. Er blijft minder over dat je wel kunt eten. Te weinig voor een kind, dat in de groei is. Zeker als het ook nog veel sport.''
Het probleem zou vooral spelen bij hoger opgeleide ouders. Met name door de koolhydraatbeperkende trend in het nieuws over voeding en gezondheid krijgen kinderen problemen. Kinderen in de groei komen tekort. Schrama: "Ik zie soms meisjes van 17, die niet meer ongesteld worden. Ze zijn enorm bezorgd of ze straks kinderen kunnen krijgen.''
Linda de Mol schreef van de week: "meiden, zijn we niet doorgeslagen?" en poseerde uitdagend met een patatje mét.
Kindermarketing
Is het toeval dat deze week een alliantie tegen kindermarketing in volle hevigheid losging? Met als aangever Bart Combée van de Consumentenbond fileerde De Monitor van Teun van de Keuken de 'huichelaars' van de Voedingsmiddelenindustrie. Van de Keuken liet in een interview geen spaan heel van industrievertegenwoordiger Philip den Ouden. Op twitter werd Den Ouden afgebeeld met een lange Pinokkio-neus omdat hij beweert dat de industrie zich wel in acht neemt. Andere reacties, zelfs genuanceerde, op sociale media waren niet minder duidelijk:
@De_Monitor @BartCombee @Consumentenbond @Teunvandekeuken ..en #PhilipdenOuden @FNLI_nl denkt maar aan 3 dingen: winst, winst & winst!
— Peter Stegeman (@peterstegeman61) February 15, 2015
Toeval wil dat ik afgelopen zomer een debat mocht leiden waarin professor Jaap Seidell, lid van de alliantie van de Consumentenbond, diezelfde Philip den Ouden juist geen zware onvoldoende wilde geven voor de inspanningen van de voedingsmiddelenindustrie om mensen gezonder te laten eten. Een en ander ondanks aandringen en aanmoediging daartoe.
Ander toeval wil dat een antikoolhydraten-fundi afgelopen week Foodlog met geraas meende te moeten verlaten omdat hij het van Noord-Koreaanse praktijken vond getuigen dat zijn anticarbisme - ik introduceer bij deze het nieuwe woord - hier niet langer werd getolereerd. Foodlog kent gelukkig geen blinde groentenideoloog die denkt dat we alleen met rawfoods of gekookte groenten gezonde kinderen en mensen krijgen, maar het zou van hetzelfde laken een pak zijn.
Zijn de aanpak van kindermarketing en het opgekomen gezondheidsfundamentalisme rond eten een totaal ander onderwerp dan het probleem dat kinderarts Schrama signaleert? Ik geloof er geen fluit van.
18 maart Museum Boerhaave: een echt Nieuw Normaal?
Mij fascineert deze vraag: zou een echt Nieuw Normaal nog mogelijk zijn of kunnen we alleen nog maar communiceren in hypes en mediavermaak? Hypet Linda nu weer het patatje? We kennen inmiddels de gevolgen van beide kanten.
Op 18 maart organiseert Foodlog in het kader van tentoonstelling Foodtopia in Museum Boerhaave (Leiden, aanvang 19.30h) het Grote Superfoodsdebat.
Nadere communicatie daarover volgt maandag. Het onderwerp kon door de gebeurtenissen van afgelopen week niet mooier gepositioneerd worden, zoals mediastrategen en marketeers dat noemen.
Fotocredits: Giethoornse catamaran, d_vdm
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Mag ik er een stelling ingooien? Gooi al die goedbedoelde boeken aan de kant: Laat voedingsadvies gewoon over aan voedingskundigen en diëtisten. Dan voorkom je ellende van superfood-overvoeding en kinder-ondervoeding. Je laat je kapotte gootsteen toch ook niet door een elektricien repareren?
Ik zag die man van de kinderreclame ook verschijnen op TV, en dacht meteen, maar wat kunnen we anders van hem verwachten? Domineespraat? Neen, dat is voor in de kerk! Een suikerspinverkoper op de kermis wil ook zoveel mogelijk spinnen verkopen, logisch toch? Verkopers en industrie die zich in acht zouden moeten nemen? Wat heb ik nou aan mijn laars hangen? Zo lopen de hazen toch niet? En hebben nooit zo gelopen? Toch? Moral sentiments in handel? Helaas, we kunnen het Adam Smith niet meer vragen.
Die stelling lijkt me heel simpel te beantwoorden. Werk samen met de goedbedoelde boekenschrijvers. Zij weten de mensen blijkbaar beter te bereiken en te inspireren dan het Voedingscentrum en de autoriteiten. You can't beat them, so join them...
Benader ze met een open mind en positief in plaats van vanuit de hoogte: Niemand heeft de waarheid in pacht, ook de voedingskundigen en dietisten niet.
Superfoods afkraken en orthorexia over 1 kam scheren met "de nieuwe gezond eten stroming", en hetzelfde populisme als waar de hippe boekenschrijvers van beticht worden. Iets met zwarte potten en ketels ;-)
Zouden de patiënten van de kinderarts inmiddels genezen zijn met snoep, cola en patat?
Mijn titel:
"Kinderen van hoger opgeleiden lijden onder gezondheidshypes . . . . van hun ouders!"
De kinderen weten niet beter, en volgen hun ouders.
De ouders weten niet beter en volgen de hype.
Het zijn immers de ouders met een royaal inkomen die oma's bonen, brood, vlees, vis, boter kaas en eieren aan de kant schuiven om plaats te maken voor de dure gojibessen, aloë vera, hennepzaad, chiazaad, quinoa en superrepen.
De ouders halen tijdens de lunch op het werk de schade vaak weer met een warme hap. Hadden die ouders maar beter naar oma geluisterd . . . .