Kinderen die online in contact zijn met leeftijdgenoten, blijken zich aan te passen aan het snackgedrag van hun gesprekspartner. Dat blijkt uit onderzoek door sociaal wetenschapper Kirsten Bevelander van de Radboud Universiteit Nijmegen. Het onderzoek is gepubliceerd in PLOS One.

Bevelander liet 118 10- en 11 jarige jongens en meisjes een computerspelletje spelen, terwijl ze met een ander kind online waren. Die gesprekspartners waren bij het experiment betrokken en namen of helemaal niets te snoepen, of weinig, of veel. Het bleek dat de proefkinderen hun snackgedrag aanpasten aan het gedrag van de ander. De mate waarin bleek bovendien samen te hangen met hun zelfbeeld en zelfvertrouwen.

Het onderzoek past in een bredere onderzoekslijn naar de invloed van onze sociale omgeving op ons eetgedrag. Dat mensen in een fysieke omgeving elkaars voedselinname en -keuze als sociale norm of richtlijn gebruiken was al bekend. Met dit onderzoek is duidelijk geworden dat snackgedrag van anderen ook aanstekelijk werkt via sociale media.
Dit artikel afdrukken