Een uit 1938 daterende Amerikaanse wet verbiedt de verkoop van voedingswaren waar iets niet-eetbaars in verborgen zit. En dat is precies het idee van de Kinder Surprise eieren, die bestaan uit een chocolade-ei met daarin een plastic speeltje. Wereldwijd is het een doorslaand succes.

Er gaan jaarlijks 3,5 miljard van die eieren-met-een-verrassingsspeeltje over de toonbank. Buiten de VS dus, hoewel. In de VS schijnt er zelfs een bloeiende zwarte markt voor te zijn, schrijft schrijft Modern Farmer.

De boetes voor zakenreizende ouders die voor hun kroost een paar eitjes mee denken te brengen of goedbedoelende overzeese familieleden die hun neefjes en nichtjes willen verrassen kunnen oplopen tot $2.500 per ei. Dus zet Ferrero voor de Amerikaanse markt nu de Kinder Joy in. Daarmee omzeilt de chocoladefabrikant het verbod. Het Kinder Joy-ei bestaat uit 2 apart verpakte losse helften. Een helft is van chocola, de andere helft een doorzichtig plastic container met daarin een speeltje. Technisch gezien zit het niet-eetbare speeltje dus niet meer ín het chocolade-ei.

Supermarktketen Walmart mag de nieuwe Kindereieren 30 dagen lang exclusief verkopen in de VS. Het feest begint op Black Friday, 24 november aanstaande.
Dit artikel afdrukken