Het begrip ‘innovatie’ wordt ook al gepikt door reclametekstschrijvers om interessant mee te doen.
Een nieuwe Magnum van Ola heet in reclame, ‘de innovatie van het jaar 2009.’ Maar het is gewoon een geweldig ijsje op een stokje. Kreeg ik er een plakje van bij een dessertje in een toprestaurant, dan zou ik de ober vragen mijn complimenten over te brengen aan de keukenbrigade voor deze knappe compositie van ijs, chocola, caramel en amandelen. Het heet Temptation Chocolate, ja er was er al een die zo heet, vorig jaar geinnoveerd, maar de nieuwe innovatie zit hem hier in dat er nu pure chocola omheen zit. Om die van vorig jaar zit melkchocola. Hij kost veel (2,10 euro) in vergelijking met andere ijsjes op stokjes, maar is niet Kies Bewust. Nee hoezo, daar zijn ijsjes toch niet voor?
Nou, kijk, vroeger at je ijsjes voor je lol en voor het lekker en als je je een verwenmoment (oud damesbladwoord) veroorloven kon. Nu eet je ijs en maal je over hoe slecht het voor je is. Of juist heel goed.
Unilever heeft van zo een soort gewetensworsteling last als geen andere ijsmaker, want de grootste ter wereld. Was ijs officieel gezond verklaard, dan verkocht je er meer van. Een brochure van Ola, niet bestemd voor consumenten, zegt het onomwonden: ‘Meer dan 50 procent van de families in Nederland zou vaker ijs kopen als het verantwoord zou zijn.’ Ola toont aan de hand van calorieënvergelijking aan dat ijs een ‘beter’ tussendoortje is dan een mueslireep omdat er minder calorieën in zitten. En daarom is het assortiment Ola’s met Kies Bewust logo groot en komen er steeds ijzen bij die je gerust kunt eten want de regering keurt ze goed.
Nieuwe ‘innovatie’ voor 2009, de Solero Berry Berry Kies Bewust met 99 calorieen. De boodschap van het Kies Bewustlogo is aldus aan meer dan 50 procent van de families in Nederland, eet meer ijs want het mag! (Ik eet hoogst zelden ijs en als het moet dan graag een innovatie van Magnum, is dat erg dokter?)
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
IKB...I(k) K(ots) B(ewust), denk ik, als ik dat logo ook maar zie....
Niet omdat ALLES dat dat logo draagt per se troep is, maar omdat helaas heel veel dat gewoon wel is; en omdat dat hele gedoe dus alleen maar weer een geniepige uitvinding van onze food-industry-en verkopers is om iets argelozer en/of gemakzuchtiger burgers middels geweten-sussing om de tuin te leiden of ze iets door de strot te duwen...
't Is erg lang geleden dat ik, afgezien van een handtekening, stille tocht of herdenkingsbijeenkomst, actief aan een demonstratie heb meegedaan (de kruisraketten, meen ik), maar als iemand die fitter en actiever is dan ik er eentje (vreedzaam dan,he) zou organiseren tegen de volksverlakkerij van dit soort misleidende logo's, dan zou ik acuut op komen draven.....
sanne
Dick, daar is gelukkig een mouw aan te passen. Jan moet natuurlijk niet zeggen dat zijn aardbeien gezond zijn, want dat mag niet. Nee, de <b>keuze voor</b> zijn aardbeien is gezond. Daar komt AH al jaren mee weg, zelfs met knakworsten en frietjes. Komkommers laten we even buiten beschouwing.
Jan, je kunt altijd nog beweren dat jouw aardbeien geen vet en zout bevatten en barsten van de antioxidanten die niet eens in Ola-ijs zitten. Wel oppassen dat je niet zegt dat ze gezonder zijn, want dan word je opgepakt door de VWA, net als Rob Baan.
Ik wil ook wel zo'n IKB logootje, maar het entreegeld is alleen betaalbaar voor de grote jongens. De verantwoordste producten komen uit de fabriek......
Unilever-merk Ola berijdt dit stokjespaardje met de regelmaat van de klok, geholpen door de zogenaamd onafhankelijke stichting IKB, nagewauweld door deskundigen die hiertoe eveneens stichtende drukwerkjes--en wie weet misschien ook wel subsidies voor welgevallig onderzoek?--ontvangen. Ik had het er van de zomer al eens specifiek over in het kader van de Ola Tussendoortjesvergelijker. Het blijkt onthutsend gemakkelijk consumenten ervan te overtuigen dat ze met deze diepgevroren suikerstroop hun kinderen een dienst bewijzen, en het is bijna crimineel dat mensen die beter zouden moeten weten hieraan hand- en spandiensten verlenen.