Van de fastfoodketens scoren Burger King, Starbucks en Subway wereldwijd het slechtst op het gebied van kippenwelzijn. In Nederland doet KFC het juist wel goed. De kipketen doet de meeste inspanningen voor een beter leven voor kippen. Dat zegt World Animal Protection in de derde publicatie van The Pecking Order.

In de jaarlijkse ranking analyseert World Animal Protection het voor het publiek openbare kippenwelzijnsbeleid van fastfoodketens wereldwijd op 18 punten. Naast wereldwijde beoordelingen zijn er dit jaar voor het eerst 14 landelijke beoordelingen gemaakt, waaronder voor Nederland. De organisatie verwacht dat ketens minimaal de standaarden van het Better Chicken Commitment volgen. Dat zijn standaarden op onder meer het gebied van bewegingsruimte, rassen, daglicht en slachtprocedure die bedrijven kunnen doorvoeren voor kippenwelzijn.

De dierenwelzijnsorganisatie is vooral zwaar teleurgesteld in Burger King, zowel wereldwijd als in Nederland. De fastfoodketen eindigt op het laagste niveau. Anders dan andere bedrijven zou Burger King nog steeds weigeren om van de plofkip af te stappen. Subway en Starbucks scoren overigens nog slechter. McDonald’s scoort één fase hoger.

Door gesprekken met ketens ziet World Animal Protection wel verbetering. KFC Noordwest-Europa maakt zich in Nederland het hardst voor kippenwelzijn. Ze hebben zich gecommitteerd aan het Better Chicken Commitment, rapporteren duidelijk en laten zien hoe ze verbeteringen invoeren, zegt Julia Bakker van World Animal Protection op NPO Radio 1. De ketens Domino’s Pizza Enterprises en New York Pizza tekenden inmiddels ook het Better Chicken Commitment.

Consumenten lijken zich steeds meer te bekommeren om duurzamer en diervriendelijker te eten. Onder druk stappen steeds meer supermarkten over op andere rassen en Beter Leven vlees. Toch lijken consumenten van fastfoodketens geen diervriendelijke kip te verwachten, ondanks campagnes van Wakker Dier (die bij supermarkten inmiddels hebben geleid tot de vrijwel algemene invoering van de 1-ster kip van de Dierenbescherming). De inspanningen van laatstgenoemde lijkt bij KFC overigens wel mede zijn vruchten te hebben afgeworpen. In 2018 noemde Wakker Dier KFC nog KFP: Kentucky Fried Plofkip.

ABN Amro maakte onlangs duidelijk dat de welzijnskip weliswaar meer ruimte krijgt en duurder wordt, maar onduurzamer is als we evenveel kip blijven eten. Een doordenkertje dus: wie meer welzijn wil, moet minder kip eten. Pas bij heel veel minder kip eten, is dat ook duurzamer.

Nog steeds faalt Burger King op het gebied van kippenwelzijn
  • Deel
Druk af