Vrijwel alle chocolademelk in de supermarkt heeft een keurmerk. Dat concludeert consumentenorganisatie Questionmark in de Chocolademelkwijzer, die 19 soorten volle en halfvolle chocolademelk rangschikt op basis van de hoeveelheid suiker en de aanwezigheid van een keurmerk.

De chocolademelk van Albert Heijn (niet AH-basic) is met 7,5 gram (vol) en 8 gram (halfvol) suiker "koploper in suikerreductie," aldus Questionmark in het persbericht. Daar staat tegenover dat de AH-basic chocolademelk de meeste suikers bevat (13 gram per 100 ml).

Maar liefst 87% van de chocolademelk in supermarkten heeft een UTZ of Fairtrade-keurmerk. De merken Bonomel, Inex en Choco!Choco! zijn keurmerkloos. Voor de consument valt er op grond van de vrijwel alomtegenwoordige keurmerken dus niet veel te kiezen.

Ondanks het groeiende marktaandeel van gecertificeerde cacao blijven kinderarbeid en de lage inkomens van cacaoboeren een probleem in de cacaoteelt. Uit het onderzoek blijkt dat Tony’s Chocolonely de enige producent is die niet alleen kiest voor grondstoffen met een keurmerk maar ook investeert in de arbeidsomstandigheden van plantagemedewerkers. Juist die beyond certification-informatie ontbreekt op etiketten en bij de vermelding van een logo. En dat terwijl duurzame cacaoteelt meer vraagt dan eerlijke chocola alleen.
Questionmark - Chocolademelkwijzer
  • Deel
Druk af