In 1894 bedacht de Amerikaanse arts John Kellogg een aantal recepten die bij moesten dragen aan een gezonde leefstijl (nou ja, eigenlijk was zijn bedoeling mensen te genezen van de ziekten die seks met zich mee bracht). De Kellogg's Cornflakes waren geboren en het bedrijf groeide uit tot de bekendste en grootste producent van ontbijtgranen in de Verenigde Staten.

Maar cornflakes (en Special-K, Froot Loops en Coco Pops) zijn al lang niet meer de kurk waar het 116-jarige bedrijf op drijft. De verkoop van ontbijtgranen stagneert, mensen - vooral Amerikanen - ontbijten vaker on-the-go en, nu de coronapandemie grotendeels achter ons ligt, ook minder vaak thuis.

Daarom splitst Kellogg zich op. De meeste aandacht, en de meeste productiemiddelen, gaan naar een nieuw bedrijf dat goed is voor 80% van de omzet (vorig jaar $14,2 miljard) en de werknaam 'Global Snacking Co' krijgt. Het heeft onder meer vlaggenschip Pringles – 10 jaar geleden overgenomen van Procter & Gamble -, Pop-Tarts en allerlei andere snacks in portefeuille. Daarmee speelt het bedrijf in op de niet te stuiten snacktrend. De Amerikaanse ontbijtgranen en de plantaardige producten worden ondergebracht in 2 andere bedrijven, die mogelijk worden verkocht.

De Financial Times verklapt het drievoudige geheim van Pringles.

Drie factoren
Pringles zijn het toonbeeld van processed food. Waar ook ter wereld je ze koopt, ze zijn nog altijd maanden houdbaar en ze smaken en kraken exact hetzelfde. Dat ontdekken consumenten in nieuwe markten als Mexico, Turkije en Brazilië nog sneller dan we in de VS en Europa al gedaan hebben. In de tweede plaats is de neutrale smaak van de bewerkte schijfjes gedehydrateerde aardappel, kookolie en meel de ideale basis voor allerlei smaakjes. En ten derde doet Pringles zelf er niet moeilijk over dat ze niet gezond zijn. De succesvolle reclameslogan 'Once you pop, you can't stop' mag dan naar de mottenballen verwezen zijn, het merk neemt graag een loopje met zichzelf. "Ik zou niet zeggen dat we doorslaan in verwennerij," zei ceo Steven Cahillane bij het bekend maken van de splitsing. "Maar Pringles is duidelijk geen wellness-merk."

Reageer
  • Deel
Druk af