Staat dit nu niet haaks op de ontwikkelingen?

Boodschappers geven minder uit aan gemaksvoeding en gezonde producten dan een jaar geleden. De verkoop van kant-en-klaar maaltijden daalde met 4,9%, die van maaltijdpakketten met 2,7%. Van gekoelde vruchtensappen werd 2% minder verkocht, drinkontbijten nemen al anderhalf jaar in populariteit af en de verkoop van yoghurt, vleesvervangers een koolzuurvrij water zakt in. De markt voor water zonder bubbels is dit jaar gedaald van 152 naar 145 miljoen euro.
De producten die het nu juist weer goed doen zijn rijst (14%), diepvriesfriet (10%), pasta (9%), diepvriespizza (9%) en groenteconserven (4%). Wat verder goed nieuws is voor de supermarkten is dat consumenten vaker thuis eten en inkopen doen bij de speciaalzaak. De omzet groeide tot half mei met 5%. Sommige producten worden dan ook nog steeds duurder, zoals bleekmiddel (14%), aardappelen (8%) en bier (6%). De toename van het aantal aanbiedingen in de supermarkt levert huishoudens tot nog toe een voordeel op van maar circa 7 euro op jaarbasis. Er wordt namelijk maar een klein aantal producten afgeprijsd en andere retailers laten zich hier niet enorm door beïnvloeden.


mkbnet.nl
Dit artikel afdrukken