Dat wat je proeft ook bepaald wordt door wat je ziet en ruikt, en zelfs door de kleur van het bord en de vorm van het bestek, is inmiddels bekend. Maar dat ook artistieke creativiteit dat mechanisme versterkt, toonden wetenschappers van de Universiteit van Oxford onlangs aan. Zij zetten mensen een salade voor. Gewoon wat groene sla, reepjes paprika, champignons, broccolikiemen, witlof, bloemkoolkiemen en peultjes, verschillende dressings, olijfolie en zout. Ze boden hun salade op drie manieren aan 60 proefpersonen aan. Als een bordje salade, of met alle ingrediënten los van elkaar, 'niet artistiek' op het bord geschikt, of: opgemaakt als een abstract schilderij van Kandinsky. Het onderzoek is verschenen in Flavour.

Alle proefpersonen hadden de hoogste verwachting van de Kandinsky-salade. En waren ook nog eens bereid daar het dubbele voor te betalen - vooraf al. Na het eten van de salade kwam er nog een belangrijk element bij: de Kandinskysalade smaakte veel lekkerder.

"Eters kennen intuïtief een artistieke waarde toe aan het eten, vinden het complexer en lekkerder als de culinaire ingrediënten gearrangeerd worden als een abstract schilderwerk", citeert BBC News Health de onderzoekers.
Dit artikel afdrukken