Dertig procent van de Fransen wil minder vlees gaan eten. Dat percentage is het resultaat van een stijgende reeks. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksinstituut Xerfi.
De druk op consumenten om minder vlees te eten komt zowel van binnenuit als van buiten. Media-aandacht voor wat slecht is aan vlees laat Fransen zelf vlees willen minderen; veganistische activisten roepen op tot geweld tegen slagerijen.
Als oorzaak voor de dalende vleesconsumptie gelden niet alleen de aandacht voor de relatie tussen kanker, een verhoogde cholesterolniveau en diabetes maar ook de industriële schaal waarop vlees wordt geproduceerd en verwerkt. Bewegende beelden van stallen en slachthuizen en het paardenvleesschandaal (illegale bijmenging van paard in rundvleesproducten) overtuigden consumenten om minder vlees te eten. "Er is groeiende bezorgdheid over de arbeidsomstandigheden op boerderijen", schrijft Bloomberg.
In Frankrijk is pas de laatste jaren sprake van uitgebreide media-aandacht voor een meer vegetarische eetstijl. Op Bloomberg zegt Geoffroy Le Guilcher, schrijver van een boek over dierenrechtenactivisme, “Franse consumenten worden eindelijk wakker, tientallen jaren na de rest. Een nieuwe generatie activisten doet mensen beseffen dat er zelfs in het land van het vlees weinig pleit voor het consumeren ervan.”
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dick #18
Er is al jaren een duidelijk herkenbare verschuiving binnen het gezinsbudget.
Een zelfs van gevaarlijke proporties, wat blijkt uit schuldensamenstelling.
Het blijft in deze discussie te vaag wat de oorzaken zijn van de verminderde vleesgebruik.
Tijdens mijn scholenproject op de hoogste klassen VBMO, Havo en VWO te waarschuwen voor een start in de maatschappij met schulden (nog steeds een stijgend probleem) bleek voor mij dat de prioriteiten van de generaties die recent aanvingen aan maatschappelijke deelname of er nu mee starten, qua besteding èn de financiering er van, sterk afwijken met de generaties daarvoor. (En dan bedoel niet de mijne..).
Om maar paar oorzaken te noemen:
- Er zijn gezinnen met opgroeiende kinderen (leeftijd vanaf 8-17) waar diverse smartphone-contracten lopen tot een totaal van € 100-200 plus, waar vroeger enkele tientjes telefoon tegenover stonden.
- Er is hier ook op Foodlog aandacht gegeven aan de continue advertentiedruk via Facebook en Google (krijgt terecht nu een miljarden boete..) om mensen ‘bewust’ te maken van een life style die ze behoren te volgen. Gezinsinkomens stijgen echter niet noemenswaardig, maar trends zullen en moeten gevolgd worden. Het is een kwestie van persoonlijke existentie geworden, aangejaagd door wat markten, algoritmisch analyserend, vertalen in marketingstrategie.
- Keuzeverarming vleesproducten. Met name ten opzichte van de eerlijke basisproducten uit de slacht tegenover de stijgend variatie van onherkenbare samengestelde producten, waarvan de link met dier volledig verdwenen is. De vegetarische vleesvervangers imiteren vlees niet, ze gaan eerst vleesproducten vervangen, die er niet als vlees uitzien.
M.a.w. vermoed ik, dat binnen een aangepaste, of afgedwongen bestedingsverschuiving en -druk vlees vlugger zal sneuvelen, naast andere kwetsbare producten.
Zolang er geen betrouwbare analyse van ALLE relevante oorzaken is, blijft deze topic in een schimmige schemer hangen, en is de uitroep ‘Frankrijk vegetariseert’ te suggestief.
Sterker, vanwege het politieke impact van dit soort kreten, die je dagelijks tegenkomt ook in de media over de energie-transitie, mag je van ze van mij een vorm van demagogie noemen.
Omdat de duw richting vegetarisme in deze topic, mogelijk helemaal niet relevant is..
Had het als een vraag gesteld.
(13.05h wat slechte zinnen gecorrigeerd; dat heb je van te snel reageren...)
Je moet niet meteen alles willen weten (of ontkennen), Fenny. Maar je hebt gelijk: in onderzoekstaal staat hierboven 'reported behaviour' en geen 'actual behaviour'. De verkopen (= actual gedrag, zij het niet op individueel niveau) laten wel een dalende trend zien. Met name in België overigens.
#16 Dank je wel Sytske. Ik had het inderdaad - wellicht wat kort door de bocht - samengevat.
En #10 Dick. Hoe zit het met die concrete cijfers in relatie tot de realiteit?
Hoeveel minder? Of gaan de cijfers om de uitspraak dat ze minder willen? Minderen.
"Man muss es nicht nur wollen, man muss es auch tun" (volgens Goethe, als ik het me goed herinner.
#15 Fenny,
Vegetarisme volgens Wikipedia:
>> Vegetarisme is de voedingswijze waarbij men geen vlees (inclusief gevogelte, vis, schaaldieren en insecten) eet. Bijproducten van geslachte dieren, zoals dierlijk stremsel in kaas en gelatine in snoep en pudding, worden eveneens uit de voeding weggelaten. Vegetariërs eten plantaardig voedsel als fruit, groenten, granen, peulvruchten en noten, aangevuld met vegetarische dierlijke producten als zuivel, honing en eieren. De term vegetarisme gaat terug op het Engelse woord vegetarian, waarvan het eerste deel is afgeleid van vegetable, wat 'groente' betekent. <<
Mensen die vegetarisch eten gebruiken dus wel producten zoals zuivel, honing en eieren.
#14. Helemaal gelijk Wouter!
En vegetarisme betekent toch: het onthouden van alle producten van dierlijke oorsprong in de voeding? Ik mis die focus in alle discussies.
Tenslotte voor 'activisten' - of ze nu met veel of weinig zijn - die anderen bedreigen omdat hun werk of product ze niet aanstaan....... Ik kan er geen enkel respect of sympathie voor opbrengen.