Naast de prijs spelen ook andere eigenschappen een rol in het gebruik van analoogkaas. Fabrikanten willen soms kaas die snel smelt en in andere situaties juist niet. Soms wordt kaas toegepast in producten die worden gebakken in een oven bij 400 graden. Daar kan gewone kaas niet tegen. Door kaas te mengen met analoogkaas kunnen de juiste eigenschappen worden verkregen.
bron: AD met dank aan foodholland
Wat is nou erger, dat we het niet wisten of dat het gebeurt en er nog veel meer gebeurt om producten zo te maken als we ze graag kopen - makkelijk, vers en nog eeuwen te bewaren ook?
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik ken een melkveehouder die levert aan een kaasfabriek dat in die nep zit. Hij is er flink uit zijn krammen tegen geschoten. Maar had hier uiteraard al langer weet van. Hij voelt zich wel gesteund door de tv-reportage en leest foodlog. Nu hem nogaan het reageren krijgen, hier :-)
idd, nergens wordt er vermeld hoe men dit als consument kan waarnemen. wsl niet, al heb ik zo wel een paar opmerkingen ivm met het bereiden van valse kaas; namelijk tijdens het grillen geeft dit niet wat een normale kaas zou moeten doen ; wsl gezien de olie die een veel hoger brandpunt heeft, en/of anders reageert op een grill van 200-260 graden.. er komt geen korstje op, het blijft vloeibaar, tot het verbrandt, dus olie..
misschien dat we kunnen afgaan op het vetgehalte, al moet ik er niet aan denken dat ze er gewoon extra vetten aan toevoegen, wat dus goed mogelijk is, genoeg smaakversterkers en alsof wij dat nog gaan proeven..
en daar komt dan nog bij dat kaas duur is :s 12€ / kilo voor gewone kaas.. :s
Ewout, zeker is dat niet vreemd. Maar ik denk dat je me niet begrijpt. Wouter houdt van Fantasia. Ik hou meer van het echte verhaal. Lekker brood van roggemeel, daar valt heel over te vertellen zonder er een kletsverhaal van te maken zoals dit waterverhaal, waarvoor je de flessentrekkersverhalen moet vergeten om er nog in te kunnen geloven. Dat is kletskouserij. 'Voel de energie van water': het blijkt 'gewoon, vers, puur water'. Maar Wouter valt in katzwijm. Waarvan?
Ik denk dat ik het weet: van het woordje 'Wow'. Met het water heeft het in ieder geval niks te maken, want dat komt gewoon uit de kraan. Hoe dat er uit kan komen en hoe bijzonder dat is, dat is pas een verhaal! Maar daarover geen woord.
Dick, je vergeet het verhaal en het gevoel... Een product is (gelukkig!!!) veel meer dan enkel zijn voedingswaarde. Net zoals een zelf gebakken brood beter smaakt, omdat het zelf gebakken is en niet omdat het lekkerder is. Dus, als de marketeers mij een mooi verhaal kunnen vertellen (vooropgesteld!: niet gelogen) dan koop ik dus het product met het betere verhaal of mooiere presentatie, bij gelijke waar.
Zo vreemd is dat toch niet? (los van het nepkaasverhaal dus)
Drucker: marketing is zorgen voor ruilvoordeel door een goed product. De klant moet blij zijn om voor prijs X te kunnen kopen. De verkoper om voor die prijs te kunnen verkopen.
Als je mij ander brood wilt verkopen, moet het ook beter wezen. Als ik me met het brood op de plank belazerd voel, ben je gauw uitgeruilvoordeeld en verkoop je als snel niks meer. Als ik tevreden ben, vertel ik het nog door ook.