Het marktaandeel van yoghurt en kwark groeit omdat consumenten het - zoals bijvoorbeeld in Leende - herkennen als gezond. De hang naar 'gezond' en het inmiddels weer goede imago van zuivel versterkt het imago van zulke 'verwenzuivel'.
Van super naar speciaalzaak
Hoewel de verkoop van kaas in supermarkten daalt, blijft de consumptie van kaas op peil. Hoe dat kan? Mensen kopen meer kaas op de markt en in de speciaalzaken, zegt Anneke Engelen van onderzoeksbureau GfK.
Jarenlang verdwenen de kaasspeciaalzaken, maar die trend is gekeerd. Kaaswinkels behoren inmiddels juist weer tot de snelle groeiers. Daarnaast schieten de winkeltjes met specifieke assortimenten kaasproducten als paddestoelen uit de grond. “Daar ga je heen voor de speciale kaas, wijn, tapas en andere delicatessen,” volgens Foodmagazine.
Millennials eten buitenlandse kaasjes
Vooral het jongere koperspubliek gaat voor de buitenlandse kazen, schrijft Foodmagazine. Volgens het blad kunnen supermarkten met lokale Hollandse pareltjes die trend weer keren. Echt lokaal en buitenlands zijn even aantrekkelijk voor die jonge doelgroep. Daarom zou lokaal Nederlands het geheime wapen zijn voor de supers om hun marktaandeel vast te houden.
Vet hoort in kaas
Opvallend is de daling van de verkopen van geitenkaas (als broodbeleg, bij de borrel is geitenkaas nog in opmars) en vooral kazen-met-minder-vet (20+ en 30+). Vet is blijkbaar niet meer 'ongezond' zodat consumenten zijn gaan denken dat ze zich daar zorgeloos mee kunnen verwennen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
ps wat gezondheid betreft - naast smaken - hebben de schimmel/bacterie-kazen een duidelijke voorsprong (twijfels t.a.v. industrieel 'opgespoten' schimmellaag die geen rol heeft gespeeld in de fermentatie)
(natuurlijk wordt ook Gouda gemaakt met melkzuurbacterie.... maar dat is iets anders dan een bacterie Monster of Limburgse kaas - een van de weinige kazen die ik liever niet doorgerijpt eet ;).
Vorige week een Cabrales gegeten (v.d Valk) - een lekkerder blauwschimmel ben ik niet tegengekomen (behalve misschien die ene Cheddar). Er is zoveel in Kaas. En zo weinig mensen hebben daar weet van.
Dat jong(belegen) industrie Gouda op zoveel plekken in de wereld te koop is snap ik niks van. Een slechtere reclame voor het échte topproduct is er niet. En misschien ook een reden voor bovenstaande.
Smaken/ kazen kennis is iets dat je áán moet gaan. Een langdurig leerproces. Er zijn unieke Franse kazen die tot mijn favorieten behoren. Er zijn schitterende Nederlandse kazen - niet alleen Gouda - met die smaak die minutenlang in de mond blijft. Dat geitenkazen minder gaan scoren? Bij mij juist meer - de afgelopen 8 jaar (en mijn voorkeur gaat dan toch naar bepaalde buitenlandse kazen- hoeveel lekkerder een jonge geitenkaas ook kan zijn t.o.v. een jonge Gouda).
Mijn schoonzoon heeft Gouda nooit lekker gevonden - en daardoor alle kazen gemeden. Ook die geweldige van Texel niet, toen we daar waren, en waar de rest van smulde. Tot ik met rijpe mooie Camemberts kwam (thermiseerd, rauwmelks is nauwelijks meer aan te komen is) waaraan hij nu verslaafd is geraakt.
Kwestie van smaak en smaken leren kennen. En combinaties (sommige kazen horen niet op een standaard bruine boterham.. maar passen meestal perfect bij dat hardkorstige vers gemaakte Franse stokbrood.... zo moeilijk te verkrijgen hier). Samen met een mediterrane salade perfect begin van de dag. Met fèta, peterselie (e.a.), wijnazijn/ citroen en olijven door die salade is het ook zonder die Franse kaas of Stolwijker perfect. In smaak en gezondheid.
Tja; Jumbo heeft nu hompen kaas (jong, jong belegen, belegen) in de seizoensaanbieding.
De standaard prijs is 5,00 en de prijs van de seizoensaanbieding is 5,00.
Hoezo trekker?
Om meer te verkopen (en vanwege het ruime aanbod). Wellicht ook als trekker naar de winkel.
Als er niets aan de hand is, waarom is kaas dan keer op keer in de aanbieding Dick? Kortingen van 25 tot 50 % vaak.