Flash
Fotocredits: 'Bouchons de Reims', Ferme du Val Festif, Facebook
Champagne is het strengst beschermde merk ter wereld. Alles wat de naam durft te dragen, wordt nauwlettend bewaakt en zo nodig in beslag genomen en vernietigd.

Toch weten twee inwoners van Reims – de hoofdstad van de Champagnestreek – de strenge champagnewaakhonden moeiteloos te omzeilen. Hun Bouchon de Reims is een kaas die eruit ziet als een champagnekurk, tot de typische ribbeltjes van de muselet, het metalen draadwerk waarmee de kurk op de fles wordt gehouden aan toe. Terwijl de stad Reims beroemd werd om zijn kathedraal en champagne maar verdere merkinnovatie tegenhield, staat nu ook kaas stevig op de kaart.

Kaasboer Brice Debray kwam op het idee nadat hij zich realiseerde dat er ook chocolaatjes zijn in de vorm van een kurk. Na een jaar experimenteren slaagde veehouder Emmanuel Pillault erin de benodigde vormen met behulp van 3D-technologie te perfectioneren. Met de feestdagen vlogen de eerste 200 kaaskurken de winkel uit.

De kaasmakers mikken alvast op een reeks formaten, genoemd naar de flesformaten. Ook champagne kun je immers in grotere flessen kopen, zoals de 'Jéroboam' (3 liter) en 'Méthusalem' (6 liter) of zelfs de Nebudkanezer (15 liter). Alleen... ook bij die grote maten houdt de kurk bij hetzelfde formaat. Een grotere wordt dus een nepper die mag.
leparisien.fr

Meer flash

Most Liked Today