Dat suggereert Bloomberg op basis van eigen onderzoek. Journalisten van het nieuwsbureau beschrijven hoe Hampton Creek-medewerkers op grote schaal de eigen mayonaise uit winkels als Kroger, Costco, Walmart en Whole Foods terugkochten en supermarkten bestookten om de vraag op te schroeven en te zorgen dat de supers Just Mayo op de schappen namen.

Volgens Bloomberg was de terugkoopactie bedoeld om 'buzz' te creëren en de verkoopcijfers op te krikken, zodat Hampton Creek aantrekkelijker zou worden voor investeerders.

Eind 2014 haalde Hampton Creek uiteindelijk $90 miljoen op. Volgens CEO Josh Tetrick was de actie bedoeld als 'kwaliteitscontrole', vooral om erachter te komen welke impact verzending heeft op het temperatuurgevoelige product van Just Mayo. Tetrick stelt verder dat er met de terugkoopactie maar $77.000 was gemoeid, zo'n 0,12% van de omzet op dat moment. Van een serieuze poging tot fraude kan daarom volgens hem helemaal geen sprake zijn.

Het nieuws komt op een ongemakkelijk moment. Hampton Creek is weer op zoek naar financiers voor een ambitieus nieuw project: 560 nieuwe plantaardige eiwitproducten, van oesters tot blauwe kaas.
Dit artikel afdrukken