Het bericht vervolgt:

Online maaltijdservice Just Eat onderzoekt mogelijkheden om ook de kweekvleesburger te gaan bezorgen. Afgelopen week werd de eerste gekweekte hamburger ter wereld gepresenteerd door de Universiteit van Maastricht. Just Eat heeft contact gezocht met de universiteit om de mogelijkheden te verkennen om de hamburger op termijn aan te bieden via de service. [...]

Wij volgen nieuwe ontwikkelingen en foodtrends in de markt altijd op de voet, vandaar dat we kijken of een eventuele samenwerking mogelijk is”, aldus Kristof Sals, Marketing Director Just Eat Benelux. “Bij Just Eat zien we dat er steeds meer vraag is naar exclusieve producten. Reden te meer om te onderzoeken hoe we deze nog zeer exclusieve vleessoort in de toekomst kunnen gaan bezorgen”, vervolgt Sals.


De kweekburger wordt door Just Eat als apart ('exclusief') en vermoedelijk 'hip' gezien. Je kunt je ermee onderscheiden. Dit staat in schril contrast tot het gevoel van 2 Franse filosofen die menen dat kweekvlees ons vervreemdt van ons bestaan. Ook twee Wageningse filosofen lieten zich in die zin uit.

De redactie noteerde verschillende reacties op de kweekvlees de afgelopen week van dierwelzijnsvechters. De Internationale dierwelzijnsorganisatie PETA is voor. Datzelfde geldt voor de Nederlandse Dierenbescherming. Ook Wakker Dier sprak zich pro kweekvlees uit. De Partij van de Dieren is tegen omdat de partij er geen oplossing van verwacht voor de planeet. Alle producten met een inefficiënte conversie van inputs (groeimedium) tot het eindproduct (vlees) behoren wat die partij betreft niet tot de oplossing. Daarmee toont de PvdD zich consistent als partij voor onze leefomgeving en méér dan een dierwelzijnspartij.

Er lijkt zich een scheidslijn af te tekenen tussen actievoerders voor hip en steeds exclusiever dierwelzijn en echte duurzaamheidszorgen. Handige marketeers spelen er alvast op in.

De filosofen lijken het even niet te begrijpen, want marketeers voelen doorgaans prima aan wat er in het trend zettende deel van een samenleving speelt: "vlees mag weer. Hoera!" En het is even hip als Google Glass.

Fotocredits: justeat.com, screenshot homepage
Dit artikel afdrukken