Afgelopen woensdag werd bekend dat Grubhub en Just Eat Takeaway in 'vergevorderde gesprekken' waren. Een paar uur later bleek de knoop al doorgehakt: Just Eat Takeaway gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Grubhub tot de grootste maaltijdbezorger ter wereld, buiten China.

Voor de overname biedt Just Eat Takeaway de aandeelhouders van Grubhub 0,6710 eigen aandelen. Dat betekent dat Grubhub gewaardeerd wordt op $7,3 miljard (€6,4 miljard), schrijft het Financieele Dagblad. In totaal krijgen de aandeelhouders van Grubhub een belang van 30% in de nieuwe combinatie. Jitse Groen, de ceo van Just Eat Takeaway blijft ceo van het fusiebedrijf. Matt Maloney, de ceo van Grubhub, neemt plaats in het bestuur van de gezamenlijke onderneming en wordt verantwoordelijk voor het Amerikaanse bedrijf. Het hoofdkantoor van de nieuwe combinatie staat in Amsterdam.

Derde megatransactie
De transactie is opvallend, omdat Grubhub, de nummer 2 van de Noord-Amerikaanse bezorgmarkt, nog maar een paar weken geleden in het vizier was gekomen van Uber Eats (de nummer 3). Maar die deal ketste af. Voor Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, is het de derde mega-overname in 3 jaar: in 2018 nam de maaltijdbezorger de Duitse activiteiten van Delivery Hero over voor €930 miljoen en dit voorjaar nog maar rondde het bedrijf de overname van het Britse Just Eat af (€6.4 miljard).

Winstgevend
Zowel Groen als Malloney zijn de oprichters van hun bedrijf en blijken dezelfde visie op de bezorgmarkt te delen. "Matt en ik zijn de twee overgebleven veteranen in de sector. We zijn allebei ons bedrijf gestart rond de eeuwwisseling. We geloven allebei sterk dat alleen bedrijven van hoge kwaliteit en met winstgevende groei zullen overleven in de sector," zegt Groen in het AD. Hij onderstreept dat Just Eat Takeaway en Grubhub allebei winstgevende maaltijdbezorgers zijn "en daarmee tot de uitzonderingen in deze markt behoren".

De reden voor dit succes is dat beide bedrijven zich niet als 'maaltijdbezorgers met eigen bezorging positioneren. Dat is volgens Groen een 'recept voor verliezen'. Als 'marktplaats voor maaltijdbestellingen', een online-schakel tussen restaurant en klant, is overal ter wereld een platform neer te zetten. De nieuwe gezamenlijke onderneming is actief in 25 landen, haalde in 2019 een omzet van €2,7 miljard met 71 miljoen klanten én, benadrukt Groen: "is dominant in de 'vier grootste winstpoelen ter wereld': Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland en nu ook de VS."

In de coronacrisis blijkt de sluiting van restaurants voor maaltijdbezorgers goed uit te pakken: Just Eat Takeaway zag het aantal orders in de maanden april en mei met 41% stijgen ten opzichte van vorig jaar, Grubhub met 28%.
Dit artikel afdrukken